вторник, 30 юни 2015 г.

Отличена хайга

WHA Haiga Contest 131

неделя, 28 юни 2015 г.

Да планираме или да не планираме – не там е въпросът

част от 
(снимка - мрежата)

от BOOKBABY, „Съвети за самопубликуване“
Нина Амир, автор на „How to Blog a Book“ и „The Author Training Manual“

Как да „скицираме“ книгата си

Съществува все по-разгарящ се дебат в писателския свят за това дали да планираме книгата си преди да напишем първата дума. „Картографите“ или „планиращите казват: „Планирай, за да бъде по-ефективно!“ От друга страна, „пантсърите“ (тези, които са против планирането – англ. жаргон, б.пр.)  казват: „Пиши това, което ти идва отвътре. По-креативно е.“

Аз бях „панстър“. Понякога, когато пишеш книга директно от това, което ти хрумва в момента или когато имаш вдъхновение, е разбиващо и има смисъл, а историята се завърта перфектно. Все пак, ето какво открих: „По-често, използвайки този метод, имаме нужда от много работа, за да завършим и да редактираме историята.“

Ето защо, аз се принудих да стана „планиращ“. Причината е проста – пиша книгите си много по-бързо и по-ефикасно.

Стъпка 1: Бизнес план

Досегашният ми опит в публикуването ми помогна да осъзная ползите от планирането на една книга. Когато работите по нехудожествена книга, трябва да имате съдържание (нарича се „Списък на главите“) и синопсис глава по глава. Това означава, че трябва да направите кратко резюме на всяка глава. (дори и да пишете художествена литература, този синопсис ще Ви бъде необходим).

И така, правите това, след като сте планирали сериозно. Обикновено, вече сте запознати с пазара и конкуренцията и сте помислили за ползите от книгата, а вероятно сте написали стъпка по стъпка резюмето на книгата. И така, докато напишете резюметата на главите, вие вече сте ошлайфали темата или историята и наистина знаете за какво е книгата Ви.

След като бях написал предложения за няколко книжни проекта, аз осъзнах нещо. Накрая, аз бях толкова подготвена и готова  да напиша онази книга. Процесът на планиране не само ми помогна да пресъздам забележителна идея, но също така ми подсигури страхотен пътеводител за писане: тези резюмета на главите.

Осъзнавам, че индоезичните автори не пишат предложения за книги. Те би трябвало обаче да си направят бизнес план за всяка една книга. Най-добрият шаблон за това е планирането, защото той е точно това, което е – бизнес план, използван от издателите, за да определят приложимостта на книжния проект. И така, предлагам първата стъпка в планирането на която и да било книга да води след себе си създаването на бизнес план. Минете през всички стъпки, които ще Ви подсигурят нужната информация, за да завършите всеки раздел, докато не се почувствате готови за създаването на съдържанието и индивидуалните резюмета на всяка една глава. А и белетристите би трябвало да напишат синопсис глава по глава по същия начин.

Стъпка 2: На парче

Когато пишех или дори блогърствах, аз се заех с този процес, предвиждайки следващата стъпка. Аз накъсах резюмето на всяка глава, първо на основните подзаглавия или предметни области. Ако не блогърствате една книга, помислете по този начин: За нехудожествена литература, можете да вземете всяко едно от изреченията си, допускайки, че всяко от тях принадлежи на различна тема от тази, която сте планирали да покриете и го превърнете в подзаглавие или ги отделете с тирета. Сега главата е накъсана на теми, които трябва да се покрият. Бихте могли, предполагам, да направите скица по това, въпреки че не съм фен на скицирането. За художествена литература, вземете синопсиса и го накъсайте на сцени, събития, диалози и т.н.

Сега, понеже аз планирах да блогъствам книгата си, стигнах дори по-далеч. Започнах да мисля за „парчета“ от по 300-500 думи, нужни за бога. Под всяко подзглавие, създадох под-подзаглавие, всяко едно от които, превърнах в блогърска публикация. Ако мислите в рамките на съдържанието, бихте могли да имате заглавие на всяка глава, а под нея вероятно 20-25 различни подзаглавия. В моя случай, понеже блогърствах книгата, имаше заглавия на блог-публикациите.

Как да блогвате книга
(Да направим писането бързо и лесно)

Аз блогърствах „How to Blog a Book“ пет месеца. Ето какво открих за самия процес на писане: Беше бърз и лесен!

Цялото това планиране ми остави малко време да мисля за приоритетите на писането. Всичко, което трябваше да правя всеки ден, беше да седна и да нащракам дневната си публикация или част от ръкописа. Аз никога не се налагаше да барабаня с пръсти по бюрото или да си чешам главата и да се чудя за какво би трябвало да пиша. Трябваше просто да отворя “Word-document” и да прегледам всички онези предварителни блог-заглавия, за да разбера какво трябва да напиша точно в този момент. (В някои случаи дори пишех няколко бележки под линия, за да си напомня за какво беше публикацията, с което много улеснявах самата себе си).

Сега искам да окуража всичките си клиенти да планират колкото е възможно повече, преди да напишат дори една дума. Бизнес планът е задължителен, за да подпомогне създаването на продаваема книжна идея, но освен това, се сдобивате и с великолепен наръчник за писане. Този наръчник ви уверява, че всъщност можете да създадете ръкописа лесно и бързо.


понеделник, 22 юни 2015 г.

Български поети, публикувани в Китай

Божидар Пангелов, Христина Борисова, Емилия Пройнова, Кристин Димитрова, Мая Митова, Милка Пиналска, Славимир Генчев, Станка Бонева, Весислава Савова, Йорданка Радева сме авторите, включени в Световния годишник за модерна поезия` 2014, World Poetry Yearbook 2014
Този годишник е спонсориран от Международния център за превод и изследване на поезията (IPTRC). Съставен и редактиран от д-р Чжан Чжи, председател на IPTRC, и г-н Лай Тиндзе, китайски поет и белетрист, а материалите са съвместно преведени и обсъдени от известните поети и преводачи проф. д-р Чжан Чжичжун (Китай), проф. Аарон Антъни Весъп (САЩ) и г-жа Софи Чен (Китай).

Повече информация за годишника в блога на Славимир Генчев



неделя, 21 юни 2015 г.

5 начина да популяризирате книгата си

(не са свързани с отпечатването на книгата и нейните турнета)

от Крис Робли,  “Bookbaby”

част от






Да се свържете с пресата и да се впуснете на турне е част от публичната ви кампания, но има и други начини да оповестите издаването на книгата Ви.

Публичност на издадената книга

Като автор, когато планирате обществена кампания, Вие вероятно мислите за това да се свържете с пресата няколко месеца преди издаването на нова книга и да се впуснете на турнета. Но има много други начини да превземете пресата и блоговете за своите писания, освен обичайните и вече споменати методи.

Ето само няколко струващи си да се отбележат новости във Вашия литературен живот, който журналистите и блогърите биха се позаинтересували да покрият.

1. Когато започнете да пишете нова книга

Вашата развълнувана читателска аудитория ще бъде развълнувана от новия книжен проект. И това означава, че блогърска или печатна публикация, която покрива литературните новини или избраната от Вас тема (за нехудожествена литература), ще се стреми да спечели нови читатели като обяви, че Вие сте започнали нова книга. Така че, информирайте пресата с всички съответни подробности и ги разпратете на журналисти и блогъри, които мислите, че ще се заинтересуват.

Неща, които да кажете на пресата:
За какво е книгата ви
Какво е вдъхновило книгата
Какво е различното в тази книга, сравнено с предишната Ви работа
До къде сте стигнали за сега с писането (колко сте напреднали, как се развива процесът и т.н.)

2. Когато се задълбочите в писането

Помислете върху това: всеки път когато Джордж Р.Р. Мартин обявява колко думи е написал за шеста книга на „Песен за Огън и лед“, интернет експлодира!  Ако той може да събира така пресата, то и вие със сигурност можете да си осигурите един публикуван разказ, обявявайки, че сте преполовили книгата си.

Нека пресата бъде в течение как върви книгата Ви.


Нещата, които блогърите може да искат да им осигурите:
Подробности за това как върви и колко страници/думи сте написали
Работно заглавие
Откъс

3. Когато приключите написването на книгата

Ето и логичното следствие на предишните две подточки: голяма обява, която казва: „Приключих с писането на книгата ми.“

Това ви дава още един шанс да споделите подробности за проекта и всичко, свързано със съдържанието (видео за вас във вашата работна среда, снимки и т.н.) Плюс това, че можете да споделите очакванията си за това кога книгата Ви ще излезе на пазара.


4. Когато избистрите заглавието на книгата

Разкриването на заглавието ще бъде вълнуващо за Вашите читатели. И отново, това е страхотна възможност за блогове и печатни публикации, за да привлечете някои от читателите си с кратки истории за това каква – и сега СЪС ЗАГЛАВИЕ – книга предстои.

Какво да кажете на пресата:
Няколко основни детайла за кариерата Ви
Най-интересното относно новата Ви книга
Как заглавието се отразява на темата, събитията или героите във Вашата книга

5. Когато финализирате корицата на книгата

А това е най-забавното разкриване на тайната. Обичам да виждам кориците на предстоящи-за-излизане-от-печат книги от моите любими автори и поети. Когато прехвърлите тази история на пресата, подсигурете информация за обявяване заглавието на книгата, но е добре да включите и няколко думи за дизайна, дизайнера и кое е същественото в тази книга.

Надявам се, че това ще Ви даде нови идеи за PR.





Кризс Робли е написал 611 поста в този блог (към януари 2015 г., б.при)

четвъртък, 18 юни 2015 г.

World Haiku Review, June 2015

В този брой на World Haiku Review, списанието на World Haiku Club (Световен хайку клуб), двоен повод за радост:

- мое хайку, отличено в категория "Vanguard""
red poppies
the Tower of London
less grey

червени макове
Кулата на Лондон
по-малко сива


- първата българска пролетна расика, която написахме заедно с Мая Любенова, Гергана Янинска и Илияна Делева. Издадена е и на английски, и на български.

неделя, 14 юни 2015 г.

Как да изберем перфектното заглавие

Джини Картър,  Book Baby, “Writing Tips”

част от 

Когато пишете бизнес книга или книга от какъвто и да е жанр, заглавието ѝ играе съществена роля в продажбата на Вашата работа. Ето няколко съвета, които да Ви помогнат да изберете разумно заглавието.

Ако някога сте казвали на приятели или семейството, че пишете книга, обзалагам се, че първото нещо, което са Ви попитали е било – „За какво е?“ А после, „Как се нарича?“ Така че, нищо чудно, че авторите държат да се съсредоточат върху заглавието още в началото. Все пак, хубаво е да имате за какво да се закачите и да имате наум заглавието ѝ е правилният начин да го направите.

Заглавието на книгата ще има съществено влияние върху това дали хората ще искат да я купят или не – особено ако попаднат на нея онлайн, без да им е била представена преди това от Вас или някого, когото познават. Веднага след дизайна на корицата, заглавието е единственото важно условие за продажбата. И така, как да изберете перфектното заглавие за Вашата книга? Ето няколко бързи и лесни начина, за да генерирате идеи.

Помислете за крайната полза, която читателите Ви ще получат от книгата.
Какво им помага да постигнат? Например, ако помагате на хората да преодолеят страховете си и посредством това те ще се наслаждават повече на живота си, заглавието Ви би могло да бъде нещо като „Научете се как да победите страховете си и да заобичате живота си.“

Добавете подзаглавие.
Ако ви устройва по-бърз подход, може да искате да помислите за това да имате слоган (подзаглавие или обяснително изречение след заглавието), така че хората да знаят за какво е книгата. И така, ако заглавието на книгата Ви е „Убийте гарваните с камъни“, бихте могли да добавите след това, „Да победите страховете си един по един“

Определете емоционалния отговор, който искате да провокирате.
Какво чувство искате да генерирате у потенциалните си читатели, когато те видят заглавието Ви? Искате ли  да се почувстват вдъхновени, развълнувани, облекчени, ядосани, под контрол, осведомени – или да провокирате някаква друга емоция? Ако искате да се почувстват облекчени, „Погрижете се за съня на детето“ от Джоди Миндъл и Джудит Оуенс е страхотен пример: поне един да ми каже как да накарам детето си да спи!

Обмислете кой е Вашият целеви пазар.
Коя е Вашата целева публика и как ще им поднесете заглавието си? В последния ми пост за това как да намерите ниша за публиката на Вашата книга, аз говорих колко важно за успеха на книгата Ви е да дефинирате публиката си. Няма по-добър начин да позволите на потенциалните си читатели да узнаят, че са дошли на правилното място от това те да разпознаят себе си в заглавието и Вие можете да го постигнете по изтънчен начин. Например, „Добрите момичета не забогатяват“ от Лойс П. Франкъл пояснява, в рамките на заглавието, че книгата е предназначена за жени, които искат да подобрят финансовото си положение.

Стигнете до същността.
Какво място ще заеме книгата Ви в живота на Вашите читатели? Дали тя е всеобхватен наръчник за определена област от живота им, „стартова“ книга за самопомощ, сборник от инструкции стъпка по стъпка – или какво? Ако знаете това, ще Ви помогне да стигнете до заглавие, което отговаря на желанията и очакванията на читателите Ви. Например, „Как да раздвижите блога си за един ден“ е ясно предназначен за хора, които нямат блог изобщо и искат да започнат бързо и лесно; не е обещание, че ще Ви преведе през целия път на превръщането на блога Ви в глобален успех. Начинът да спечелите лоялни почитатели е да бъдете честни с читателите си.

Кратко и сладко.
Намерете начини да запазите заглавието си сравнително кратко; помислете за корицата на книгата и как тя ще свърщи работа в това отношение.

Мислете като блогър!
Можете да използвате някои опитани и доказани начала на заглавия като „Как да“, „7 начина да“, „Сполучлив начин да“ или „Защо никога не трябва да“

Потърсете конкуренция
Вднъж спрели се на някои идеи, следващата стъпка е да проучите заглавията на конкурентите Ви. Разбира се, може да направите това още в началото, за да Ви дадат вдъхновение, но някои хора предпочитат сами да стигнат до точното заглавие, без да се разсейват по този начин. Важно е да избягвате дублирането на имена на книги от същата категория или област, тъй като искате Вашето да се отличи. Само поставете заглавието си в търсачката на “Amazon” и това бързо ще Ви даде отговор дали дублирате вече издадена книга. Ако има такова заглавие, може би трябва само да нагодите Вашето.

Направете проучването си по ключова дума
Правилните ключови дими ще помогнат заглавието на книгата Ви да се класира на челни позиции в търсените резултати. Въпросът опира повече до заглавието, отколкото до ключовите думи, разбира се, както подчертава Джоана Пен  в своите обяснения, но да имате точните фрази в заглавието може да бъде от голямо значение за това колко лесно книгата Ви ще бъде намерена. И разбира се, тези думи трябва да бъдат точните, за да достигне до точната целева аудитория, което е важното, а не – Вие.

Запомнете, че заглавието на книгата Ви има една единствена роля: да окуражи (или по-скоро да поведе) потенциалния Ви читател да избере, да обмисли и после да купи Вашата книга. Но също така, може да бъде много забавно да изберете заглавието на книгата си – то прави книгата Ви реална. И един ден ще името Ви ще бъде под него. Колко яко е това?


неделя, 7 юни 2015 г.

Как да изберете правилната гледна точка за романа си

част от 

От всички решения, които трябва да вземете, когато създавате роман, изборът на гледната точка,  от която да разкажете историята си, е едно от най-важните. Има много опции за обмисляне – първо лице, второ лице, трето лице, ограничена гледна точка и т.н. , - че е трудно да прецените точно, коя точно ще подхожда на творбата в. Ако изберете грешната, може да задушите това, което сте написали и да го отдалечи от мястото му на шедьовър, което сте му отредили. Така че, преди да изберете гледната точка, от която да разкажете историята си, уверете се, че разбирате разликата между всички тях и как тя влияе на разказването.

Писателска гледна точка
Много книги са написани с предварително определена гледна точка на разказвача, но това не винаги е най-добрият начин. Често е по-добре да се обмислят всички опции, преди да го подкарате така. В „Писане на страхотна художествена литература – герои, емоции и гледна точка“, Нанси Крес (автор на 16 романа и три сборника с разкази), дава нужните съвети за това как да изберете правилната гледна точка за вашата книга. Дали пишете от първо или трето лице, вие ще се водите от съвета ѝ как да измайсторите сцените така, че да подхождат най-добре и да ви помогнат да изградите покоряващи герои. Ще намирате пример след пример за гледната точка. Литературата в този източник не само ще променят начина, по който гледате на писането на роман, но също така ще ви позволи да напишете най-добрата книга, на която сте способни.

Разказваческа гледна точка
Развиващият глас, наративът и героят могат да бъдат изключително трудни, ако не се заредите с правилните инструменти. Ето защо Орсън Скот Кард е събрал всичко, от което се нуждаете и ще ви преведе през критичните писателски решения, необходими за съставянето на страхотна книга с неговата „Елементи на писането на художествена литература – герои и гледна точка“. В тази книга вие ще получите отговори на въпроси като какво е герой, какво прави добрият герой, как да кръстите героя си и как да изберете между гледната точка на първо и трето лице (сред другите неща). Съветите нямат край, така че това е книга за писането, която ще прелиствате отново и отново, без значение колко романи сте написали.

Дълбаещата все по-дълбоко гледна точка
Да се разбере дефиницията, не е единственият елемент от цялостния процес на избор на гледна точка на роман. В писането, тя е ключът за признаването и осъзнаването, че гледната точка, която сте избрали може всъщност да подсили вашата история. Спечелилият награди автор и инструктор по писане Алиша Расли разбива на пух и прах всичко това в „Силата на гледната точка“, лесен за прочит източник, който покрива всичко от съвети за техники за избор на жанр, за създаване на динамична гледна точка до индивидуални стилове и още много други. Книгата включва упражнения, оформени така, че да ангажират мисълта ви и да ви помогнат да установите коя гледна точка да изберете, но също така и как да построите своя перфектен роман. В допълнение, можете също така да изберете гледна точка и работен вариант на гласа, който да ви позволите да тествате собствената си наративна гледна точка като си отговорите на седем важни въпроса, които всеки писател би трябвало да си зададе преди да напише глава 1.


Литературна гледна точка
Понякога ви трябва добра основа, върху която да заковете гласа, който искате да разкаже вашата приказка. Друг отличен източник за съвети по отношение на гледната точка е “Writer’s Digest”, който има такъв раздел, посветен на гледната точка в литературата. Той включва ключовете към писането в различни гледни точки в зависимост от жанра, всички за и против за писането в сегашно време и т.н. (при желание, мога да ви изпратя превод на някоя от тези статии – б.пр.)

Тествайте своята гледна точка

Без значение каква посока изберете за своята книга, ще бъдете по-добре екипирани да продължите, когато знаете, че има какво да научите за избора на гледна точка. Дали ще решите да се спрете на подхода от първо лице в научно-фантастичен роман, да подхванете второ лице в трилър или опитате да достигнете съвършенство от трето лице за друг вид художествена литература, можете да се почувствате уверени само ако сверите часовниците с тези съвети по-горе. Не позволявайте на героя си да отговаря с глас, който не подхожда на живота му с най-силната наративна гледна точка, на която сте способни. 

вторник, 2 юни 2015 г.

Отново хайку

Моя публикация в новия брой на Cattails - collected works of United Haiku and Tanka Society
стр. 13
a lost road
my footprints covered
in snow

загубен път
стъпките ми покрити
със сняг
Vessislava Savova
Bulgaria