неделя, 31 август 2014 г.

Публикация номер 30



Седемте основни елемента на един бестселър
"Writersdigest"
представят Уилям Бърнард  








Авторът на трилъри и преподавател по творческо писане Уилям Бърнард (поредицата „Бен Кинкейд”) очерта седемте елемента, които той твърди, че правят един роман, било трилър, криминале, съспенс или други, толкова интересен, че не ти се иска да го оставиш. Ето ги неговите насоки за създаването на шедьовър:

1. Четимост
Всички автори трябва да се стремят към яснота, но най-добре продаваните автори отиват отвъд това просто да създадат повествование, което е толкова интересно, че на човек не му се иска да го остави. Изключителната четивност е резултат от писане, преписване, редактиране и отново преписване. Тежката работа на „многото чернови и прегледи... създава гладки, ангажиращи романи.” Не гледайте през пръсти на процеса на редактиране: Може да се окаже онази стъпка, която отделя нещо многообещаващо от популярното.

2. Необичайност
 „Не Ви трябват гротескни елементи”, за да създадете „странен нов свят” за Вашия протагонист. Поставянето на главния Ви герой в ситуация, напълно непозната за ежедневието му, „добавя напрежение и внася интрига” във Вашата история. Тайните общества, семейните тайни, нещо нелегално в офиса – това са реални „странни светове”, които могат да подсилят любопитството на читателя (и на героя!)

3. Спор
Много писатели се срамуват от споровете и ги избягват, за да не отчуждят или обидят читателите. Бърнард обаче предлага да им се доверим изцяло: „За всеки протестиращ, Вие ще намерите петима нови читатели, които искат да разберат за какво е цялото това суетене.” И не си мислете, че спорът се ограничава със сюжетната линия, засягайки текущите събития или идеите за разногласие, защото и самите Ви герои могат да бъдат склонни да спорят. Бърнард цитира най-известната героиня на Маргарет Митчъл от „Отнесени от вихъра” – Скарлет О’Хара: „[Тя беше] разглезена, манипулативна и най-вече различна,” докато читателите „са свързани с нейното изпитание.” Ако Вие си представяте главен герой, който не е най-добрият човек на света, това е ок; читателите Ви могат да намерят „смисъл на разказа (в) борбата му,” дори героят Ви да е откачалка.

4. Големи действия с големи последствия
Ако героинята Ви изпусне автобуса си, но после се качи на следващия без инцидент, ще загубите вниманието на читателя доста бързо. Но ако тя изпусне автобуса и после се озове отвлечена от войнствен пекар, ядосан заради недостига на захарна глазура, може да завъртите (относително) приковаваща вниманието история, която изисква от героинята да направи своя избор, да се изправи пред страховете си и да бъде подложена на големи промени. „Ако последствията не са трудни и изборите не са тежки, на никого (от читателите) няма да му пука. А ако никого не го е грижа, тогава няма значение какво се случва в историята.”

5. Различна уникалност
Някой може да е склонен да поспори, че всички издадени трилъри са с наследени еднаквости. „Ключът за създаването на нещо уникално,” – казва Бърнард, „е да се напише нещо, което е „същото, но различно.” Добре е да се придържате към един жанр – някои може да кажат, че е за предпочитане, - но всяка история трябва да има „нейните неповторими елементи (или) нова развръзка, за да ангажира читателите.” Ако Вашият спасяващ света адвокат изглежда като другите герои като него в същия жанр, дайте му „интересна предшестваща история, личностна характеристика, трудности” или дори недъг. Има неограничено пространство за разнообразие в рамките на темата, така че открийте това, което никога не е представяно до сега и го разработете.

6. Екстремни ситуации
Трилърите разчитат особено на изцяло потискащи сюжети и игри с високо напрежение. Когато въпросът опира до героя Ви в заплетени ситуации, „не се страхувайте да ги направите екстремни.” Поставете героя си „срещу всеки, който застане на пътя му.” Няма истинско ограничение, освен Вашата собствена креативност, вкарайте героя си във възможно най-сериозни неприятности и после измислете какво трябва да направи, когато ситуацията е „на живот и смърт.”

7. Причина да ги е грижа
Читателите Ви имат нужда да бъдат загрижени за героите – ето защо, тях ще ги е грижа за Вашата история.” Уверете се, че героите Ви имат истински емоции, че са в емоционална криза или несигурност и че „това затруднение е ангажиращо” читателите. „Хората говорят за нещата, за които ги е грижа; тях ги е грижа за книгата Ви, те ще разкажат и на други хора за не.” И ние всички знаем, че най-ефективният инструмент за продаване е рекламата от уста на уста.