неделя, 16 август 2015 г.

Да съдим за книгата по корицата й

от Сандра Смит, "Book Baby"

част от
снимка -"Dreamstime

Всяка седмица "Smith Publicity" получава над сто запитвания от автори и издатели, които търсят помощта, подкрепата и идеите ни за това как да представят книгите си по телевизията и в радио шоу програми, във вестници или списания и/или в онлайн издания. В този ред на мисли, ако ние сме подходящите хора за проекта и ако вярваме, че имаме добра възможност да подсигурим положително медийно внимание, разглеждаме много фактори, включително външния или цялостния вид на книгата.

Корицата на книгата, задната корица, заглавието, подзаглавието, снимката на автора и т.н. трябва да бъдат изпипани професионално. В някои случаи, ние виждаме, че не се отделя достатъчно внимание на тези подробности. Ето един списък, който да ви помогне да разберете какво търсим ние и медиите във външния вид на книгата:

1. Професионална ли е корицата на книгата?
Наемете си графичен дизайнер, който е специализирал корици на книги (не дъщерята на приятел, взела няколко урока по графичен дизайн в гимназията). Дизайнът на книгата е истинско изкуство с познания по образност, цветове и типография, както и с експертни знания по печат и/или представяне на електронна книга.
Корицата задава тона на книгата. Намерете професионалист, който ще работи креативно по представянето й. Моля, забележете: Повечето книжни дизайнери не пишат или редактират, което е напълно различен набор от умения. Уверете се, че корицата върши работа в миниатюрен размер(размерът, който виждате в "Aмазон"и други онлайн пазари за книги), тъй като това може да бъде единственият начин читателите Ви да видят корицата.
Ето Ви пример за лоша корица (Huffington Post) и за добра корица (NYTimes).
2. Заглавието отговаря ли на същността на книгата?
Изборът на заглавие е комбинация от креативност и проучване на пазара. Заглавието помага ли да се дефинира самата книга? Това е особено важно за нехудожествената литература, където непосредствено следва описанието на съдържанието на книгата е критично - какъв проблем решава тази книга. Заглавията на художествена литература дават малко по-креативна свобода. Базират ли се на заглавието тонът и жанрът на книгата, очевидно прицелили се в читателите? Например, можете ли да кажете от заглавието на книгата дали тя е сериозна, хумористична, игрива или за самопомощ, чик-лит, детска книга или криминале за убийства?
От гледна точка на проучването на пазара, прегледайте конкурентните заглавия в "Амазон".По какво се различава тази книга? Тази разлика очевидна ли е от заглавието? Какви ключови думи ползват читателите на "Амазон", за да намерят книги на подобни теми и могат ли тези думи да бъдат включени във Вашето заглавие или подзаглавие? Книгата част от поредица ли е? Ако е така, имайте това предвид, когато подготвяте цялата поредица. Неясните, прекалено дългите, объркващите или подвеждащи заглавия просто отклоняват вниманието от проекта.
От гледна точка на рекламата, тъй като представяме книгите на продуценти, редактори и блогъри, книгата Ви разполага само с няколко секунди, за да грабне вниманието за по-нататъшно обмисляне.

3.Вашата нехудожествена книга има ли подзагалавие?
Липсата на подзаглавие за нехудожествена книга е огромна грешка. Подзаглавието помага на читателя да разбере какво ще научи и защо тази информация е важна. Нужно е време, за да може всичко това да бъде разбрано правилно. Например, имаме книга със заглавие "Тихо". Без подзаглавие, тази книга би могла да бъде за умението да изслушваме, за родителство или дори за медитация. Нейното подзаглавие е ключа, с който да се определи каква е книгата, а именно - "Силата на интровентите в света, който не може да спре да говори".
От гледна точка на рекламата, професионалните медийни служители трябва бързо да разберат за какво е книгата Ви и какъв е проблемът, който може да реши.

4. Задната корица подсигурява ли солиден конспект на книгата, биографията на автора и "блърб"-ове" (за последните, вижте публикацията от02.08.2015 г. - б.пр.)
Някои книги идват при нас без задна корица. Празна. Това е огромна грешка, дори ако книгата се продава само онлайн. По този начин, медиите (и купувачите на книгата) ще знаят, че тя не е професионално отпечатана. Задната корица би трябвало да обобщава съдържанието на книгата. Друга грешка, която често срещаме при романите, е когато авторът разкрива твърде много от съдържанието. Целта е да привлечем хората да прочетат книгата. За нехудожествена литература, препоръките за автора са от първостепенно значение. Както и за цялата книга, наемете професионален редактор, който да Ви помогне с този важен текст. Ако използвате фотограф, уверете се, че снимката е с висока резолюция, която отговаря на тона и жанра на книгата. Виждали сме размазани снимки на автори, снимки с други хора и с изрязани части от тялото, неактуални снимки и дори една с булка на заден фон (очевидно, правена на нечия сватба).
Ако имате рецензии от експерти, критици или хора с внушителни и уместни титли, обмислете да добавите тези рецензии на предната или задната корица. Не избирайте рецензия от анонимен критик от "Амазон". Ние дори получихме книга с възторжена рецензия от майката на автора и тя дори не беше забавна.
От гледна точка на рекламата, професионално представената на задната си корица книга помага на медиите бързо да разберат тона, посланието и жанра на книгата и защо авторът е достатъчно квалифициран да я напише, както и коя е предполагаемата публика.

5. Книгата има ли заглавието, името на автора и на издателя на гръбчето (страничната част между предната и задната корица)?
Виждали сме книги без надпис на гръбчето, с текст на обратно (краят на буквите трябва да сочи наляво) и дори сме виждали книга с текст като този:
П
Р
И
З
Р
А
К
Моля, не правете това, освен ако няма конкретна причина. Надписът на гръбчето е от съществено значение за цялостното представяне на книгата. Помислете какво би станало ако някой сложи книгата Ви на рафта, без заглавие на гръбчето (загубена завинаги?).
От гледна точка на рекламата, да няма текст на гръбчето или гръбче, което не подхожда на дизайна, който читателите очакват, ще привлече негативно внимание на медиите.

Една последна бележка:

За вдъхновение по отношение на корицата на книгата, винаги препоръчвам да посетите някоя книжарница и да видите на кой рафт би била поставена книгата Ви. Погледнете и в "Амазон". Как изглежда книгата Ви, сравнена с тези на конкуренцията? Дали книгата привлича точния купувач със своите размер, форма, цветова схема, тон, текст и картинки? Има ли всички характеристики, които имат и другите книги, включително - цена, възрастова граница (за детска книга) и бар код с ISBN?