неделя, 13 септември 2015 г.

Как да пристъпим през вратата на литературния агент

част от
от Джуди Чилкоут

За Джуди: Джуди Чилкоут отвори своята литературна агенция през 1990 г., след 5 години работа в Лондон за голяма американска компания. Фокусът е много комерсиален, което е и причината за приливи и отливи в работата й. Понастоящем тя се интересува от популярна психология, носталгични мемоари, историческа и женска литература  (без чиклит) и криминална литература.   


Съществува невероятен мит, че ние, агентите и редакторите, прекарваме дните си, като седим тихичко в стаите си, четем безброй томове от заявки, предложения и ръкописи, които получаваме ежедневно. В тази приказка, телефонът никога не звъни, сметките никога не се нуждаят от плащане и умишлено държим авторите в очакване. Да не правим нищо, а само да четем чудесни творби по цял ден. Чудесно!
Всъщност, почти никога не четем заявки през работно време. Четем ги у дома, вечер, във влака или през почивните дни. Времето ни е ограничено, а времето е пари, така че не можем да си позволим да прочитаме всяка дума от всеки кандидат. Четем в откраднатите мигове, така че лесно можем да се загубим в дълги и криволичещи дисертации.
И така, кандидат-авторът трябва да направи впечатление или да грабне вниманието ми с първата си буква. Някои основни правила:
1.     Разпечатайте всичко и използвайте висококачествен принтер.
2.      . Винаги използвайте хартия А4. Номерирайте всяка страница и не я подвързвайте и не пишете и от двете й страни. Винаги оставяйте интервал 1.5 между редовете на ръкописа.
3.     Внимателно направете коректури на ръкописа си. Случайни грешчици са неизбежни, но твърде много пропуснати букви и грешна граматика може да направи така, че да изглежда непрофесионално.
4.     Винаги включете самоадресиран плик с марка, ако искате да Ви върнат ръкописа. Няма агент, който да може да си позволи пощенските разходи за връщане на ръкописа. Не изпращайте чекове и пощенски ваучери.
5.     Точността винаги носи позитиви. Не ми давайте сериозна причина да отхвърля ръкописа, защото е трудночетим. Прегледайте заявката си с мисълта, че тя е вид реклама за Вас и материала Ви. Тази заявка трябва да казва лаконично за какво е книгата Ви, препоръките, които имате, към кой пазар се целите и коя е крайната Ви спирка. Ако пък литературата, която предлагате е нехудожествена, уточнете с какво сте различни от останалите на пазара.

Не ми казвайте, че ръкописът Ви е подходящ за всички и, че е „гарантиран бестселър”. Или, че всичките Ви приятели и членове на семейството Ви са го чели и мислят, че трябва да бъде публикуван. Това крещи: „Новак! Новак!”
Бъдете кратки, бъдете ясни, бъдете ентусиазирани и бъдете изкусителни. Накарайте ме да поискам да прочета и да поискам да разбера повече.