петък, 1 октомври 2010 г.

Ден на поезията и музиката


Скъпи приятели,

Днес, първи октомври, се отбелязва междунароният ден на поезията и музиката. Wikipedia дава следното
определение за поезия:

"Поезията (от гръцки: ποίησις, „творчество, творение“) е форма на литературното изкуство, при която езикът се използва заради неговите естетически и стимулиращи емоциите качества в допълнение към (или вместо) чисто познавателното и семантичното му съдържание. Поезията може да бъде писана самостоятелно, като отделни стихотворения, или в съчетание с други изкуства, както в поетичната драма, песните или поезията в проза."

Мога ли да кажа кой е любимият ми поет? Не, твърдо не. Това са толкова много хора, че започна ли да изреждам, със сигурност ще забравя някого и няма да мога да си го простя. Ето защо, искам да ви поздравя с едно стихотворение на един от любимците ми - Федерико Гарсия Лорка:

БАЛАДА ЗА МОРСКАТА ВОДА*

Далеч
усмихва се морето.
Зъби от пяна,
устни от небе.

- Какво продаваш, моме тъжна,
с гърдите голи и злочести?
- Продавам аз, сеньор, водата
на морето.

- Какво ми носиш, момко черен,
примесено с кръвта ти буйна?
- Сеньоре, нося аз водата
на морето.

- Кажи ми, сълзите солени
отгде извират, мила мамо?
- Аз плача със водата
на морето.

- Сърце, а тая нетърпима
горчивина къде се ражда?
- Безкрай горчива е водата
на морето.

Далеч
усмихва се морето.
Зъби от пяна,
устни от небе.

*(Превод от испански: Ал. Муратов, Ат. Далчев; публикувано в litclub.com)

Нека празнуваме, като отдадем нужното уважение на думите. Думи, които се леят като музика.
Честит празник!


снимка: uen.org