В края на октомври обикновено
отново се разделяме около една и съща идея, колкото и оксиморонно да звучи
това. В нощта на последния ден от този месец по българските (ама ха!) улици
излизат маскирани духове, вещици, дяволи и каква ли не нечиста гад. А на
следващия ден се чества паметта на народните будители. За децата е добре.
Крещели цяла нощ „Номер или лакомство” и събирали бонбони, облечени като какви
ли не призрачни създания, могат да си отпочинат. Ама възрастните! Тях не ги ли е
срам? Ами срам ги е и дори споделят на фейсбук-профилите си инфантилни статуси
от типа на: „Кажи НЕ на чуждопоклонничестово! Кажи НЕ на Хелоуин!” и го
сравняват с нахлупването на „бурка”.
Точно в тази нощ, макар и
маскирани по почина на тези „мръсни, чужди, небългарски” традиции, няколко
писатели се събраха в галерия „Класика” в столицата не за да поискат почерпка.
Не за да изплашат читателите си – нали са „чуждопоклонници”, та предпочитат да
си ги глезят. Сигурно с комерсиална цел. И въпреки това. Слово, под формата на
книгите им и тяхното собствено представяне; Театър, под формата на прекрасно
изпълнение на млада актриса; Кино, под формата на мултимедийни трейлъри и
презентации; Приложни изкуства под формата на тематични украси някак надделяваха над простичкото обличане на
костюми и безсмисленото тъпчене с бонбони. Беше си будителско от където и да го
погледнем. Нещо повече, същите тези творци почетоха паметта на по-големите – не
само като възраст, но и като умения – с прочитане на откъси от техни произведения.
Като „Дървото на вси светии” от Рей Бредбъри.
Всъщност, точно там е и отговорът за това що е то Хелоуин и кой има
право да го чества.
А същите онези, които призоваваха
за анти чуждопоклонничество, на втори ноември вече накичиха стените си с клипове,
в които мюсюлмани колят един техен „вероотстъпник”. И отказват да ги изтрият,
защото трябвало „да се знае”! Та вие преценете сами кои са страшните, кои са
грозните и кои, най-вече, са полезни за децата, които в израстването си имат
нужда от нещо повече от хубави дрешки, вкусна храничка и среднощни купони. Имат нужда и от духовна храна, за да не
останат с впечатление, най-малкото, че Рей Бредбъри е поредната печеливша
компания.
Няма коментари:
Публикуване на коментар