Издателство „Алтера”
Година – 2012
Преводач – Владимир Левчев
можете да прочетете
и тук
Коя е Сара Кейн? Една жена, поживяла само 28 години, но
оставила пет пиеси и сценария за десетминутен филм. Причината за смъртта на
Сара е самоубийство. Моите уважения, но никой няма право да съди. Така се е
случило, толкова! Не ми се иска да превръщам и без това трудното за писане ревю
в някаква жълтина.
И така, самите пиеси. „Изтрещяване”, „Любовта на Федра”,
„Пречистени” , „Жажда”, „4:48 Психоза”. Шокиращи, цинични, на места будещи
погнуса. Текстовете са различни, но във всички има много кръв, сперма (сори, но
това е думата използвана нееднократно), осакатяване в стил „Даваш ли, даваш,
Балканджи Йово” – изобщо не иронизирам, честно, та дори и без да питат – и
повтарящи се „ЕБАТИ!”, „ДА ТЕ ЕБА” и други предполагащи крещене (с главни букви
са де) „благословии”. На няколко пъти ми се искаше да оставя книгата нeпрочетена.
В началото на осемдесетте години – времето на сексуална революция (със
сигурност тогава е големият бум, особено по отношение осъзнаване ролята на
жената в осъществяването на полов контакт) – те биха били наистина изтрещяващи
и с ефекта на психоза. През втората половина на деветдесетте, вече и четиринайсетгодишните
говореха така, а черните хроники бълваха и продължават да бълват непрекъснато
ужаси, които жълтата преса се грижи да дооцвети. Точно поради тази причина, да
отдели човек време,за да отиде на театър
и да види и чуе всичко това, което е част от ежедневието му, някак ми се струва
не на място. Да не говорим пък ако го чете и трябва да си представи всичко това
наум. Обаче! Точно това обаче е тънкият момент – оставях книгата, дори прочетох
друга, по-кратичка, но само десетина часа по-късно нещо ме теглеше да дочета
поне тази пиеса, която съм оставила до никъде, а и да започна следващата. Нали
сте съгласни, че целта на изкуството не е да ни се хареса, а да ни провокира.
Е, тук Сара Кейн определено постига една завидна класа.
Любовта в пиесите ѝ е изпепеляваща, невъзможна да се побере
в земните измерения, нараняваща и тялото, и духа (героите ѝ обикновено са или
дефакто, или дори хоспитализирани луди). В своята невъзможност, тя търси изява
в секса, но определено разочарованието от този заместител я прави още по-крехка
и неспособна да продължи съществуването си, без значение, че опитва какви ли не
трансформации – от пълно безразличие, включващо и мастурбация в мръсни чорапи,
до смяна на пола. Любовта в пиесите на Сара Кейн вижда своето спасение едва в
последния момент – момента на сливането ѝ със смъртта.
Стряскащи са изразите, с които Сара Кейн описва състоянията
на героите си, но в следващия момент, тя успява да постигне и такива поетични
описания, че на моменти читателят (разбирайте, аз), остава с впечатление, че
едва ли не това е писано от някого друг. Моментно, измамно впечатление, защото
наред с красиво изобразеното „свещеното действие по криволичещия път на
изразяването”, спокойно може да бъде последвано от „ДА ТЕ ЕБА!” Съвременната,
почти постмодернистична поезия (особено в „4 и 48 Психоза”) накъсва
повествованието, но не стои като зле пришита кръпка към него, а само го допълва.
Ирония, сарказъм, дълбаене надълбоко в човешката психика,
детайлно проследяване на промените в следствие не само на външни, но и вътрешни
причини за тях. Може би в тази последователност на градиращи и дори ескалиращи
реакции на героите си спрямо външния и собствения им, вътрешен, свят, Сара Кейн
провокира любопитството и желанието на читателя, респективно – зрителя, да
довърши пиесата. И не кокетничи, търсейки разбиране, съжаление или харесване.
Десетминутният филм „Кожа”... Не, няма да говоря за него.
Само ще Ви загатна, че 24-те кадъра може би са най-живите картини, които съм
виждала някога. Не съм казала красиви – само „живи”. Ако сте го гледали през 1997 г., то сте видели
само нечия друга представа за тези картини.
И така, ако не сте чели пиесите на Сара Кейн, или не ги
започвайте, или ги прочетете до край. Не за да ги харесате, а за да опитате да ги
разберете. Да погледнете на света през очите на човек, чиято суисидна депресия
може да бъде и не чак толкова разрушителна, без значение от крайния резултат.
Няма коментари:
Публикуване на коментар