неделя, 29 март 2015 г.

Турнета с книги


от Чък Самбучино, Writers’ Digest”  

част от

1. Физическите турнета все още продават мно книги. Знам, знам, много хора казват, че турнетата на книги са отживелица. И да, повечето автори, дори известни автори, не привличат тълпите по същия начин, по който са го правили някога. Но поне за подрастващите и децата, все още е възможно да се говори за добри продажби на пътуващи автори. Откъде го знам? Ето списък от десетте най-добри пазара за моя дебютен роман “Ash  Fall”,  в края на ноември миналата година (2014 г. – б.пр.),  тъй като продажбите  на книгата бяха поспаднали. Данните са от “Nielsen Bookscan”:

ПОДАРЯВА СЕ: Майк е развълнуван да подари безплатно копие от романа си на произволен коментатор. Коментирайте в рамките на две седмици; победителите трябва да живеят в Канада/САЩ, за да получат копието си по пощата. Можете да спечелите блог-съревнованието, ако сте печелили преди (обновено: vrundell спечели).
       

Майк Мълин е авторът на “Ash Fall” – книга за Алекс, тийнейджър, опитващ се да оцелее и да намери семейството си след катастрофално изригване на вулкана Йелоустоун. Продължението “Ashen Winter” беше издадено на 8 октомври, 2012 г. Последвайте Майк в Туитър или посетете сайта на автора тук (маркерът отвежда към сайта на автора). Понастоящем Майк е на турне с “Ashen Winter” – ако искате да го видите, проерете списъка на обществените му събития от турнето тук:

Данни от Nielsen Bookscan:

St. Louis, MO*********
Salt Lake City, UT
Cincinnati, OH****
Madison, WI********
Indianapolis. IN***
Grand Rapids/Kalamazoo/Battle Creek, MI*****
Cedar Rapids/Waterloo/Dubuque, IA*********
Columbus, OH**
Boston, MA
Chicago, IL**

Звездичките в списъка? Броят на събитията, които посетих в училища, библиотеки, книжарници, в рамките на октомври и ноември миналата година. Посетих дузина пазари и осем от тях отчетоха “Ash Fall” в топ десет на най-продаваните книги. Същото се случи както когато посетих големи пазари като Бостън и Ню Йорк през март тази година или по-малки пазари в други градове. Изводът: Турнетата на книги вършат работа.

2. Каква е единствената причина, която намерих, за да привлека тълпа за турне на книга? Да отида там, където има заинтересована публика. Но най-вече, това означава, че аз и така, и иначе посещавам много начални училища и гимназии.
Това е област, в която писането за деца и подрастващи е голямо предимство. Но писателите на литература за възрастни могат да използват същата тактика. Около едно от всеки пет чуилища, които съм посещавал, изискват теми за геологията, дори когато книгите са художествена измислица (напомням – героят на автора е пострадал от избухването на вулкан, б.пр.). Един автор на литература с възрастни с книга, която съответства на изискванията на една гимназия, може да предложи много теми за разговор. Накрая, всичко това може да се превърне в съществен източник за допълнителни приходи.
За белетристи, които имат нужда от по-заинтересована публика – курсовете на колежите и събранията на литературните клубове са добри възможноти. Някои книги ще свършат работа и в гимназиите – просто всичко зависи както от училището, така и от книгата.

3. Почти всяка презентация трябва да отговаря на три определени цели. Нужно е да забавлява публиката, да служи на нуждите на домакина и да продава книги. Ако някога сте се опитвали да забавлявате спящи тийнейджъри в 7:30 сутринта, знаете що за предизвикателство е това. Сега си представете физкултурен салон с 500 от тях. Никога не използвам подиум и много рядко се съгласявам на някаква по-издигната платформа. Твърде скучно! Вместо това, аз скачам наоколо като маймунка в амфитеатър, крещейки, тичайки сред публиката и демонстрирайки таекуондо движения (моята книга е за млад военен). Но сред хаоса, аз говоря за четене, писане и геология - това е, което искат учителите и директорът и това е, което ще ги накара да ме поканят отново. Аз обикновено завършвам с четене, в което някой виси от стръмна скала. Искате да знаете какво се случва по-нататък? Е, трябва да си купите книгата!

4. Опаковайте си дрехи за смяна. Да, дори за шоу, което е на 15 минути от дома ви. Аз научих това по трудния начин, когато коленичих, за да покажа движение от таекуондо и панталонът ми се разпори, от гърба до средата на дъното. Пред аудитория, пълна с гимназисти. Не е добре. А като бележка под линия – носете чисто бельо.

5. Просто кажете „не“ на тарталетките! Аз качих 30 паунда миналата есен. Всеки ще се опитва да ви нахрани с тарталетки. Като ги отказвах по време на пролетното си турне, аз успях да не кача още килограми. Оттогава съм сваил 10 паунда, но ми трябва още време, докато се върна към оптималното си тегло.

6. Носете си тайно няколко екземпляра от книгата ви. Повечето места ще бъдат добре подготвени – ще имат достатъчно количество от книгата ви в наличност, но за всеки случай, ако нещо се обърка, трябва да имате резервен вариант. Ето защо, аз си пазя една-две кутии с книги, които съм закупил с авторова отстъпка и ги държа в багажника. Ако продажбите са изчерпани, мога да попълня липсите. По възможност, не продавайте сами книгите си – като отстъпите полагащата ви се отстъпка на магазина или училището, в които се намирате, ще спечелите нещо повече от някоя и друга банкнота в портфейла си.


7. Подгответе нагледни материали, с които да демонстрирате някои моменти от книгата си – например, макет на вулкан, който изригва (ако имате такава сцена).  И бъдете готови да влезете в нужната роля, за да привлечете внимание.