Издателство – „Сиела”
Година – 2011
можете да прочетете
и тук
и тук
Да се пише в съавторство е като нож с две остриета. Позволявам си това леко клиширано сравнение, защото езикът и на двамата автори е достатъчно остър. На моменти може и да
се заблудите кой от двамата разказва. Казвам Ви го като човек, който познава
добре творчеството на Христина – литератор и журналист, чиито произведения са
били превеждани на руски, английски и френски езици и има спечелени награди на
международно ниво. Нещо повече - откъс от романа „Ярост” е публикуван във
февруарския брой за 2012 г. на международния литературно-публицистичен вестник
“Интелигент”, Москва, на руски език. Не знам как точно на авторите им е
хрумнала идеята да напишат общо
произведение, но мисля, че в по-голямата си част експериментът е успешен.
Успешен е не толкова заради сюжета, който, е доста често
екслплоатиран и едва ли е останало нещо неказано за Новия световен ред,
заплашващ цялото човечество с унищожение и за противопоставилите се на този ред, обикновено
малобройна група, които се изправят срещу него със силата на интелекта. Много
автори, включително и български като Светослав Нахум в "Раптус", за който Ви разказах тук, са развивали белетристично своите предположения за него и са се
разгръщали далеч по-мащабно от двойката създатели на „Ярост”. Уникалното при
тях е наистина яростният тон, с който
заклеймяват онези, които трябва да бъдат подведени под отговорност в
най-широкия и едновременно в най-тесния смисъл на този израз. Независимо от тона,
книгата няма менторско звучене. Авторите прекрачват границите между фантазия и
реалност доста смело и бих казала, дори успешно. Възможно е на места тази ярост
да Ви дойде в повече, но не се подвеждайте. Струва ми се, че това е
единственият възможен тон, с който писателят напуска четирите стени на работния
си кабинет и става социално отговорен със силата на думите. Съвсем не лека и дори малко амбициозна задача, но си заслужава да се опита. И въпреки яростта,
въпреки емоционалната приповдигнатост, авторите успяват да овладеят словопотока
и не му позволяват да излезе извън рамките на чистата литература – нещо толкова
изкушаващо за съвременните писатели.
Разглеждайки няколко вида проблеми като по учебник - човек срещу
(корпоративната) машина, човек срещу човека, човек срещу самия себе си,
- авторите успяват да преплетат умело обстановката с героите, диалозите и
мисловния поток с действията. Колкото и да задълбочават, респективно и усложняват конфликта, Христина и Димитър не позволяват на читателя да загуби
интерес, въпреки няколкото абзаца, които ще му се наложи да препрочете, защото
може и да не разбере цялостното му звучене „на един дъх”. За мен специално,
това е положителната страна.
Един от недостатъците на романа е прекалено дългото впускане в
детайли, водещо до конкретни заключения. По този начин един от двамата автори е
нарушил основно правило на белетристиката – „Не разказвай, а показвай!” Имайки
предвид, че романът е разгърнат и наслагва пластове, между които читателят може
да наднича и спокойно да прави съответните изводи, изведнъж остава разочарован
от факта, че това е вече свършено от авторите. Ето и пример:
„Залагаха живот! И за да са сигурни, че няма да ги предадат, им трябваше еквивалентна гаранция. Парите и имотите не са достатъчни за целта. С възможностите си те бяха в състояние да си доставят безнаказано много повече от мекеретата в банката. Достъпът до вътрешна банкова информация можеше де ги направи богати за минути. Тоест те се богати, реши тя.”
В този откъс последните две изречения са излишни. Извадено
от контекста на романа може би не, но в цялостната му композиция, те се
подразбират. Да, знам, че рискувам да ми бъде казано нещо за
консуматорския привкус на обществото, но нека запазим онази тръпка на ревностния
читател – тръпката да търси и намира отговорите сам, без присъствието на
автора. Другите малки неточности ще запазя за себе си, защото те зависят само от моята нагласа, която не е обективен критерий.
Ако зависеше от мен, бих препоръчала „Ярост” на всеки, който
иска да погледне на света от различна спрямо рекламите и другите средства за
„зомбиране” на съзнание гледна точка. И то, ако е склонен да прости някои малки
недоразумения, които неминуемо се допускат при писане от един автор, а какво
останало от двама. Колкото и добре да се познават.
Няма коментари:
Публикуване на коментар