неделя, 23 февруари 2014 г.

Уроци за писатели, ч. 1



Уроците на Нанси от EndlessStory
(със съкращения)


Тук ще поместя трите основни урока на този сайт в продължение на три седмици – все пак, имаме „Неделно (а не – ежедневно) четиво за писатели”. Имайте предвид, че както предупреждават и съставителите на самия сайт, няма кой да провери домашните Ви, но със сигурност имате онзи „първи читател”, на когото можете да се доверите. Или пък ще изчакате две седмици и ще се върнете към написаното, когато вече няма да бъдете толкова пристрастни, за да ги редактирате, а защо не – и развиете.
Заповядайте и на самата страница в блога ми "Неделно четиво за писатели", където ще намерите и други преводни материали на полезни съвети за творческо писане.

УРОК НОМЕР ЕДНО
Съставните части на един разказ
=========================
Всеки разказ се нуждае от три съставни части: герой, обстановка и конфликт.
Едно писание не е разказ, ако в него не се случва нещо. Ако нищо не се случва, написаното може да бъде описание или статия, или философски доклад, но не и разказ.
В разказа трябва да се случва нещо. Случва се на някого (*герой*) и се случва някъде (*обстановка*)
*Конфликт* - или проблем – е това, което кара нещото да се случва. Ние ще говорим повече за конфликта и защо е необходим в следващите уроци.
========================
Как се раждат идеите за разказ
========================
Като цяло, авторите започват с една от трите съставни части (герой, обстановка или конфликт) и използват избраното, за да стигнат до другите две. Няма грешен или правилен ред в този процес.
Една идея за конфликт (например, проявите на тиранин от гимназията), може да доведе и до идеите за герой (Кой е тиранинът? Какво го мотивира? Кои са жертвите? Как ще отговорят те?), и до идеите за обстановката (В какво училище учат тези герои? Къде се намира това училище? Дали то е обикновено държавно училище или снобарско частно?)
Една идея за обстановка (например, памучна плантация в Мисисипи, точно преди Гражданската война) може да доведе до идеите за конфликта (роби, насилствено отделени от децата си) и идеи за героите (бременна робиня, готова да рискува собствения си живот, за да запази този на нероденото си дете).
Или идея за герой (например, жена, която е обсебена от мания за чистота) може да доведе до идеи за конфликт (В каква ситуация герой с мания за чистота може да се превърне в проблем? В каква ситуация тя се изправя пред мръсотия, която не може да контролира?) и идеи за обстановката (ултра организираният апартамент на жената с нейната разработена система за кабинети, отделения и контейнери с етикети).
Сега, да започнем с идеите за герой, които ще използвате през следващите два дни, за да се сдобиете с идеи за конфликт и обстановка.
===============================
5 начина да се сдобиете с идеи за герой
===============================
Как се сдобивате с идеи за герои? Ето пет различни начина. ВСЕКИ ЕДИН от тях е златна мина.

***** Метод # 1: Наблюдаване на хората *****
Наблюдавайте хората, които минават покрай Вас на улицата; отидете в някой мол и наблюдавайте хората около Вас. Огледайте как са облечени и как представят себе си, изражението на лицата им, техните жестове, как се движат, как общуват помежду си. Опитайте си да си представите живота им.
Разгледайте хората на опашката в супермаркета – чуйте разговорите им, обърнете внимание на това какво купуват. Сами ли живеят или с децата си? Имат ли домашни любимци? Готвят ли много или се зареждат с полуфабрикати? Планират ли купон? Или вероятно пият твърде много сами?
Всеки един от тези хора може да стане литературен герой на Вашите разкази.

***** Метод # 2: Вземете идеи от вестника *****
Вестниците са богат източник на идеи за герои. Когато четете за обикновени хора в необикновени ситуации, опитайте се да си представите хората зад заглавията. Какво може да е накарало една средностатистическа жена да застреля съпруга си? Що за човек може да е тя и що за човек може да е бил съпругът ѝ?
Хората, които си представяте са много различни от реалните личности, замесени в новините. Това е добре. Те са измислени герои, които вие сте създали. Сега можете да ги използвате както си поискате.
Обявите за сватби и некролозите са друго страхотно място, където можете да потърсите идеи за героите си. Използвайте въображението си, за да попълните празните места около информацията, за която съобщава новината.

***** Метод # 3: Сдобийте се с идеи от имената *****
Едно име предизвиква набор от асоциации, базирани на звуковете му и на начина, по който изглежда на страницата, както и с хората, които познаваме или чиито имена сме чували.
Отделете малко време и си представете как изглежда жена, която се казва Гертруда, Дона, Вероника. Какви картини предизвикват тези имена в съзнанието Ви? Аз си представям три съвсем различни една от друга жени.
Името Гертруда ме кара да си мисля за шестдесетгодишна жена с посивяла коса с дължина до брадичката, прибрана зад ушите ѝ. Тя не носи грим и има дълбоки бръчки около устата си. Тя е висока и суха – разхожда се дълго всеки ден и има бърза, уверена походка, така сякаш винаги бърза да разреши неотложен проблем. Вашата Гертруда вероятно е напълно различна от моята. Това е страхотно.
Когато и да имате нужда от идеи за герои, запишете си три имена. Изберете имената напосоки от телефонния указател или друг източник, или просто запишете три имена, които Ви хрумнат.  Опитайте се да си представите човек с всяко едно от имената, които сте си избрали. Запишете си това, което си представяте. Току-що посяхте семената на трима герои!

***** Метод  # 4: Съчетайте и свържете *****
Често писателите създават героите си, като се основават на реални личности, които познават. Това понякога върши добра работа, но в други случаи може да се окаже ограничаващо. Може да се окаже трудно да спрете да мислите за истинския човек и да си представите героя отделно от него. Ето един различен начин, който можете да опитате: създайте герой, който съчетава характеристики на няколко човека, които познавате. Например, можете да създадете герой, който отчасти се основава на баща Ви, отчасти на учителя Ви от гимназията и отчасти на шефа Ви в работата. Или, може да е копие на баща Ви, но в женски образ, като външният ѝ вид е същият като на сервитьорката, която сте видели в някой ресторант.
Резултатът от всяка комбинация ще бъде герой, който споделя общи черти с всички тези хора, но същевременно е различен от всеки от тях, уникален.

***** Метод # 5: Нека създадените герои създадат още герои *****
Всеки герой, който създавате, може да бъде източник за други герои. Кой е в семейството на Вашия герой? Как изглеждат родителите му? Кои са най-добрите му приятели? Кои са враговете му? Кой му лази по нервите? Що за човек привлича героя Ви или от кого се чувства привлечен?
Размишлявайте по такива въпроси и после превърнете отговорите в герои.

=========================
Как да развием един герой
=========================
След като вече имате идеята за герой, можете да започнете да го развивате като си представите повече аспекти от живота му. Ето ги въпросите, които можете да използвате, за да създадете профила на героя си. Чувствайте се свободни да промените който и да е от тези въпроси или да добавите нови.
- Каква е професията?
- Какво е семейството му?
- Героят Ви има ли връзка? Какъв е партньорът му?
- Как изглежда домът му? Съседите му?
- Има ли хоби? Какво обича да прави?
- Кои са най-силните му страни?
- Какви слабости има?
- Какво е най-съкровеното му желание?
- Кой е най-големият му страх?
- Какво иска да промени у себе си?
- Кое е нещото, което не знае за себе си?

По-голяма част от тази информация може да не влезе в историята Ви, но ще Ви помогне да проучите героите си наум, така че да можете да пишете за тях по убедителен начин. Отговорите Ви на тези въпроси могат също да станат непресъхващ извор за идеи за историята. В следващия урок ще Ви покажа как става това.

==============
Домашна работа
==============
1) Започнете да си водите дневник на идеите. Това е просто мястото, където записвате идеите си за творческо писане и към което ще се върнете по-късно. Този дневник не трябва да бъде в някакъв специален формат – може да бъде просто файл в компютъра Ви или ако предпочитате – тефтер. Ако вече имате такъв, можете да правите упражненията си там.
2) Опитайте поне два от петте метода, които обсъдихме, за да се сдобиете с идеи за герои във Вашия дневник. Стигнете до идеите за поне трима герои. Използвайте въпросника за да напишете профилите на тези трима героя.
Щастливо писане!
Нанси

Няма коментари:

Публикуване на коментар