неделя, 3 януари 2016 г.

Седемте смъртни гряха на представянето на книги

Дан Смит, основател на „Smith Publicity, Inc.
гостуващ автор на Bookbaby
можете да прочетете и тук 






Не конкуренцията описва днешния книжен пазар. Според Баукър (писател, който продължава кариерата си като предприемач, б.пр.), хиляди  книги – печатни и електронни – се публикуват всяка седмица, а самопубликуваните  добиват все повече популярност с всяка изминала година.

Авторите, които работят върху това да изградят тяхна запазена марка и откриваема платформа, трябва да бъдат възможно най-стратегически насочени, за да спечелят медиите и читателите. И за новите автори, и за ветераните подводните камъни в публикуването на книгите им са много. Нашият опит при провеждането на хиляди кампании за разпространение на книги сочи, че ние знаем какво може да саботира успеха, кои са грешките на бездействието, както и на прекаленото действие, от които кампанията може да дерайлира и как човешките тенденции могат да повлияят неблагоприятно върху представянето на книгата и да, накрая, върху продажбите на книгата.

Това, което следва, са седемте смъртни гряха на представянето на книги – бездействията и действията, които могат да съсипят шансовете на един автор да получи съществено медийно покритие и как да избегнете подводните камъни.

1. Леност

Ако си мислите, че да се излежавате и да гледате как тлъсти чекове се въртят пред очите ви, помислете отново. Накрая, всички автори трябва да излязат и да бъдат видени и чути. Раздаването на автографи и турнетата не са пасивни елементи – те изискват глад за успех и  определено ниво на кинетична енергия. Интервютата могат да бъдат златна мина или бедствие за този, който полага половинчати усилия. Публичността не се случва – трябва да я накарате да се случи.

Когато един автор не е просто агресивен, а също така желае да вложи време в кампанията си, ние, като рекламодатели, сме в състояние да изградим неговата платформа и да спечелим съответното местно, регионално и общонародно покритие.

Един пример е наш клиент, който пише на финансови теми и е с нас от две години. Неговата платформа само докосва темата за съмнителните фондове. Обаче, когато тези фондове излязоха на първо място в новините, ние реагирахме и отговорихме бързо с информация за нас. Резултатът: национално покритие, включително репортери, които се обаждаха от разни финансови медии. Тъй като този наш клиент държи винаги да бъде в течение на нещата, на него постоянно му се обаждат за експертни коментари. Името и проектите му извличат полза от дейността му.

Мързеливите автори едва кретат в милиони списъци на сайтове за продажба на книги.

2. Гордост

Ако представяте книга, имайте готовност за това, че гордостта ви ще бъде накърнена няколко пъти. Една от най-често срещаните грешки, която сме виждали да допускат авторите, е да позволят негативни рецензии или лоши интервюта да извадят от релси тяхната решителност.

Авторът вярва, че неговата книга е бестселър, тя е неговото бебче, тя е плод на любовта му. Той много се гордее с това, което е написал, така че е изградил изключителна увереност за способностите си и книгата си. Все пак – неговите роднини я обожават.  Когато дойдат трудни времена, гордостта поражда гняв, който от своя страна поражда чувство за неудовлетворение, което пък води до разбиване на илюзиите.

Авторите трябва да започнат представянето на книгите си с ясното съзнание, че не всички ще се влюбят в тях. Често питаме клиентите си: „Харесвате ли всички книги, които сте прочели?”

Пригответе се да поемете удари и не се отклонявайте от пътя си. Оставете егото си да си почива в леглото.

3.Завист

Осем от общо десет автора, които са ни се обаждали за реклама, ни казват, че те ще бъдат гвоздея в “Today Show” или някакво друго известно предаване (преди да слезе от ефир, беше шоуто на Опра, а някои автори все още имат желание да бъдат в нейното вече несъществуващо шоу). Ние им казваме, че вероятно това няма да се случи, особено на дебютни автори; че ние можем и би трябвало да опитаме, но шансовете им да успеят са сходни с тези да спечелят от лотарията. Но авторите виждат други по телевизията и завиждат. Те питат: „Ако този дават този автор, защо аз да не мога?”  или казват: „Моята книга е по-добра от нейната!”

Завистта не е от полза при представянето на една книга. Единственият начин, по който другите автори получават популярност, е опитът. Ако не нещо друго, би трябвало да се поучите от тях. Наблюдавайте внимателно успешните автори, проучете техните теми и после огледайте собствените си проекти. Всички самите знаем, че можем да научим по нещо от другите и продължаваме да го правим всеки ден.

4. Похот

Какво общо има похотта с представянето на книгата? Имам достатъчно и фрапиращи, и по-обикновени примери от моите „записки”. 

Добрата реклама може да бъде въодушевяваща. Да се появите в ток-шоута, да четете статии, написани за вас... всичко това ви кара да се чувствате добре и би трябвало. Винаги казваме на авторите да се насладят на надпреварата, защото тя няма да продължи вечно. Обаче, ако позволите добрите времена да ви променят или да доведат до неща, които нямат нищо общо с трудната работа по представянето на книгата, може да бъде катастрофално. Може да загубите фокуса, ако отклоните поглед от главното и това да доведе до неприятности.

Пример №1: По време на първия разговор с перспективен клиент – автор на средна възраст, с много книги, - той ме попита дали рекламата би привлякла жени. И беше сериозен. Не е нужно да казвам, че кампанията му продължи само един месец, ние се опитахме да задържим вниманието му върху стъпките, които трябва да направи, но не можахме и накрая се разделихме с него.

Пример №2: „Похотта” идва и под друга форма – да позволите на успеха да промени същността ви и да ви накара да копнеете за неща, които никога преди не са представлявали интерес за вас. В нашата кантора наричаме такива хора „зависими”. Те остават толкова очаровани от успеха си, че книгата остава на второ място. Те търсят още и още възможности за представяне, но не толкова, за да продадат книгата, а за да подхранят новооткритата си слава, популярност и непреодолимо желание другите просто да ги забележат.

Накрая, похотта почти винаги води до нещастен край на това, за което се казва, че „птичето каца веднъж на рамото.”

5. Лакомия

Лакомията в представянето на книги се родее с някои от другите грехове – тя е непреодолимото желание да се „консумира” колкото е възможно повече реклама и да няма засищане при всяко положение. Интервютата за местните радиостанции, например, се оказват незадоволителни, а един автор дори започна да ги отбягва, защото иска повече и по-големи възможности. Рецензия на книгата в малък местен вестник се счита за незначителна, защото целта са големите вестници. Възможността за поява по местната телевизия е отхвърлена, защото няма достатъчно зрители, които да откликнат на нуждата на автора за изява.

Представянето на една книга е като меню от седем ястия. Започвате бавно, като само опитвате и минавате на следващото блюдо. Малките възможности отварят вратата на големите. Вие действате уверено, премерено, наслаждавайки се на всяко ястие, докато изградите увереност, наберете инерция и стигнете до продажби.

Не допускайте грешката да поискате всичките седем ястия да ви бъдат сервирани наведнъж. Насладете се на цялостното преживяване от ястията и бъдете търпеливи.

6.  Алчност

Както и лакомията, алчността е отроче на останалите седем гряха и вероятно е най-често срещана при представянето на книги. Ето ви един класически пример:

Непознат, дебютиращ автор идва в кантората ни. Той е нервен, несигурен и разтревожен за това какво ще се случи с неговата кампания – всичко това е напълно разбираемо. Кампанията започва бавно, но вече има уредени няколко интервюта. Всичко е наред.
Тази кампания започва да набира инерция. Интервютата и запитванията за книгата започват да се увеличават. Вместо по една два или три пъти седмично, ние получаваме дузини заявки за копия от книгата, за да бъде рецензирана, резервира се време за интервюта и т.н.
Авторът ни е уверен и напълно се наслаждава на този процес.
Нещата започват да се променят. Нивото на интерес спада и ние се срещаме със „затишието”, което се случва при повечето кампании. Вместо осем до десет нови „хита” на седмица, броят спада на два до четири.
Авторът, свикнал с много интервюта всяка седмица, изисква още. Той не е удовлетворен от интервютата и показванията му пред публика, които му осигуряваме и няма да се спре, докато не постигне увеличаване броя на тези интервюта, които имаме до момента.
Той се сбогува с илюзиите си и решава, че друга кантора може да задоволи глада му за още и още интервюта.

Когато клиентите наистина разберат естеството на рекламата, те могат да се справят както с натовареността, така и с времената на спад, знаейки, че по този начин усилията, които са вложили в кампанията, си струват. Като рекламодатели, ние преценяваме кога „купонът е свършил” в тази му част и работим с автора по развиването на други материали с цел да поддържаме и подобряваме медийните възможности. Лакомията може да бъде добра на „Уолстрийт”, но тя ще доведе до банкрут една кампания по представяне на книга.

7. Гняв

Гневът се проявява под различни форми в рекламирането на книги. Веднъж работихме с автор, който получи брутална рецензия и беше толкова бесен, че шофира 200 мили (почти 322 /точно - 321.8688/ км. – б.пр.) до рецензента, нахлу в неговия офис и му се разкрещя. Това беше, меко казано, лош ход.

Рецензентът реагира по следния начин – свърза се с рецензенти от други вестници от веригата на неговата компания и настоя колегите му да напишат рецензии за книгата. Появиха се още пет негативни рецензии през последващите седмици.

Важно е да запомните, че когато представяте книгата си, вие излагате себе си на показ. Всъщност, вие приканвате другите да ви видят. Искате публичност и внимание. Да приемете, че всички ще реагират позитивно на книгата ви е глупаво и наивно.

Същият сценарий е валиден и за радио интервютата. Много автори не осъзнават, че „враждебните” интервюта могат да предизвикат невероятни разговори по радиото и всъщност да привлекат повече любопитни слушатели, които да се поинтересуват от книгата ви. Ако домакинът започне да размахва юмруци срещу вас, а вие сте в ефир, хвърлете се в битката. Доверете ми се – ще си изкарате добре. Когато се изтощите, ще бъдете по-вдъхновени и весели, слушателите ще ви харесат, книгите ви ще се продават.

Всички ние сме грешници

Представянето на една книга е съвсем човешки процес. То е емоционално, плашещо, вълнуващо и стимулиращо преживяване. Авторите представят книги по различно време, изпитват и разочарования, и вълнения. Всички автори ще се изкушат от „греха” по различно време на кампанията. Като рекламодатели, ние очакваме и разбираме всичко това. Обикновено, ние успяваме да приласкаем авторите си и да ги измъкнем от „тъмната страна”.

Както и в живота, ключът е в това да разпознаем тези грехове и да ги обуздаем, преди да са причинили неприятности. Представянето на една книга е по-скоро маратон, отколкото спринт и поради това, опасностите от промяна на курса към негативно поведение са много.


Винаги можете да изкупите греховете си като се върнете на пистата и се наслаждавате на състезанието, осъзнавайки, че сте част от едно чудесно преживяване.