понеделник, 27 февруари 2012 г.

Историята на Колинс – по стъпките на публикуването на художествената литература



През 1819 г. мелничарят Уилям Колинс от Гласгоу, Шотландия, основал компания за отпечатване и публикуване на памфлети, похвални слова, книги с химни и молитвеници. Тази компания била на Колинс и й предстояло да отбележи раждането на издателството “HarperCollins” такова, каквото го познаваме днес. Дългогодишната традиция на издаването на речници от Колинс може да се проследи назад до първия речник, публикуван от Уилям през 1824 г. - „Гръцко-английски лексикон”. Наистина, от 1840 нататък, той започнал да подготвя илюстровани речници и дори се сдобил с лиценз за печат и публикуване на Библията.
Скоро след това, Уилям публикувал първия сборник „Готови аритметични таблици”. Това, обаче, е било времето на Голямата Депресия, когато жътвата била бедна, цените – високи, картофената реколта – провалена, а в Европа изригнала вълна на насилие. Като резултат, много фабрики из страната били принудени да затворят и Уилямс избрал да се пенсионира през 1846 г., отчасти поради затрудненията, пред които бил изправен.
На тридесетгодишна възраст, синът на Уилям – Уилям II, - поел бизнеса. Ревностен филантроп с топло сърце и щедър дух, Уилям II бил истински „викторианец” по отношение на възгледите си. Той представил съвременни печатарски парни машини и публикувал достъпни издания на Шекспирови творби и „Напредъкът на поклонника” на Джон Бъниън, правейки ги достъпни за масите за първи път. Новото изискване за образователни книги означавало, че успехът идвал с публикуването на пътеводители, научни книги, енциклопедии и речници. Това изискване било, за да се образова читателя за по-късното публикуване на атласи, а Колин, също така, държал монопола върху печата на свещени книги по това време.
През шестдесетте години на 19-ти век Колинс започнал да разширява и разнообразява своето издателство и идеята за „книги за милионите” била развита. Публикували се достъпни издания с класическа литература и през 1903 г. Колинс представил десет заглавия на ръчноилюстрирани джобни романи. Това се оказало толкова популярно, че само няколко години по-късно нараснало до петдесет тома, продавайки почти половин милион от тях още в годината на публикуване. През същата година била учредена и Everyman’s Library. Идеята била да се публикува достъпна поредица от книги, включващи важни класически творби, биографии, религиозни и философски трактати, пиеси, поеми, пътеписи и приключенска литература. Тази серия засенчила цялата конкуренция от онова време, а представянето на книги с меки корици през петдесетте години на 20-ти век, помогнало да се отвори този пазар и отбелязало повратна точка в индустрията.