Издателство „Сиела”
Преводач – Нели Ковачева
Година – 2010
можете да прочетете
и тук
Федерико Андахази е откритие за мен. След като си купих
„Анатомът” (забележете – три години по-късно, книгата се продава само за 5 лв.,
което въпреки че ме устройва финансово, е тъжно), първо потърсих малко
информация за автора. От Wikipedia.org
научих, че е практикувал психоанализа, докато е пишел първите си разкази, което
ме накара да застана нащрек, предвид това колко разочарования открих у
професионалисти от тази област, дръзнали да издават художествена литература.
Признавам си, че тук ми помогна сравнението с „Парфюмът” на Зюскинд, колкото и
да не обичам подобни паралели. Аржентинският писател, наш съвременник (роден е
1963 г.), е носител на няколко престижни международни награди за литература. Най-впечатляващо е
положението с тази за „Анатомът”. Какво се случва? През 1996 той е финалист на
наградите „Planeta Awards” и романът му печели първо място от Fundación
Fortabat, но председателят на журито Амалия Лакрос де Форбарат обявява
несъгласието си с решението на журито като това нейно решение е публикувано във
всички вестници в Буенос Айрес, според което романът „не допринася за издигането на най-високите ценности на човешкия дух”.
Журито е дисквалифицирано и този конкурс не се провежда никога повече. Все пак
книгата е публикувана през 1997 и преведена на тридесет езика.
Провокативният роман наистина може да мине дори за скандален
– въпрос на личностна оценка, - но безспорно ми хареса не толкова заради
откритието „Венерина лудост” (кой орган е отговорен за него е достатъчно добре
асоцииран от корицата на Дамян Дамянов), което макар и разбулено от анатома,
съименник на откривател на Америка, през Средновековието, все още не е овладяно
напълно и до днес – някои упорито тъпчат на едно място и твърдят, че проблемът
е в жените. А този Колумб (Матео Роналдо) е рискувал живота си, за да го
докаже. Нали не сте забравили, че по онова време букетче от ароматни треви е
можело да заведе някого на клада?
Образът на Матео Роналдо Колумб, открил далеч по-тайнствена
Америка, е представен като към него водят следите на три същества: гарванът
Леонардино, скъпо платената куртизанка Мона София и францисканския аскет Инес
де Торемолинос. На пръв прочит – абсурдна комбинация. Не и ако не разберете, че
тримата и буквално, и метафорично имат нужда от ръката на анатома. Гарванът
разчита на тази ръка да му достави най-вкусната храна, а двете жени – онова
удоволствие, което макар и едната да не признава, а другата да обръща живота си
в коренно противоположна посока, за което авторът казва:
„... да доставя
удоволствие. Това бе изкуство на мимолетното и ефимерното, като да водиш
разговор. И след двете не остават следи, нито доказателства.”
Образът на куртизанката е едновременно страховит и
омилостивяващ. Нетипичната ѝ красота очарова всеки, който я зърне дори за миг, излегнала
се на носилка, носена от двама маври с женски далматинец в краката и папагал на
рамото, а студенината ѝ, скрила довеждането до лудост на предишните ѝ сводници
и кастрация на един педофил – първия ѝ клиент, прави нейната обаятелност още
по-силна. Тя обаче никога няма да признае какво ѝ носи този анатом, който в
началото изразява любовта си към нея като заплаща за прескъпата услуга само за
да я рисува. Нейните единствени думи са запазени и до смъртта ѝ (умира от сифилис с разложено тяло): „Времето ви изтече!”
Францисканската благочестива жена Инес, овдовяла много рано
и „прокълната” (не забравяйте времето) да има две дъщери. Изпаднала в
обикновена (от съвременна гледна точка) депресия, тя има възможността да бъде
лекувана от Матео Колумб, който ѝ показва един нов свят на удоволствие и
самосъхранение. За (нейно) съжаление, това съсипва живота ѝ и стиховете, които тайничко е писала за
възхвала на Бог вече ще сменят адресата (тя е безумно влюбена в своя спасител)
и ще създаде произведението „Черна меса”. Призвана да спаси любимия си с тайно
писмо от него, тя ще изгори на клада заедно с момичетата си, като преди това се
самокастрира (повторението на акта на кастрация не е случайно). Доста зловещо,
но повече от правдиво. От историческа гледна точка, всеки друг изход би бил
абсурден или нелеп.
Гарванът Леондардино – запомних този цитат: „чакаше с търпението на гарван” – може да
си набавя плячка на всевъзможни места, но никой няма да му даде точно онова,
което обича най-много. Ще спестя какво е то и за да не вкарвам прекалено много
спойлери, и за да пощадя читатели със слаби нерви и стомаси. На тях,
определено, не препоръчвам книгата. Домашният любимец на анатома е всъщност
неговото второ аз, обаче волно и с право на избор, за разлика от стопанина. Ето
защо и в тази странна двойка няма доверие, но това, което ги обединява е
еднаквият „инквизиторски дух – изследват тайните на плътта.” Във финалните редове единият ще изследва
плътта на другия. Незабравим момент!
Заради своето откритие Матео е изправен на съд. В разрез с
нелепите обвинения, наситени с ограниченост и префасонирали същността на
откритието на анатома, се защитава сам. Аргументирайки се с учението на
Аристотел, той изнася блестяща реч срещу догмите без намеци, а чрез
онагледяване – абсолютно постижение е чудовищното животно, което задвижва със
скрит механизъм, за да докаже същността на кинезиса (движението) не като състояние
на душата, а на тялото. Заслужава си да прочетете тази реч - неповторим пример
за своеобразна схоластика в деветнадесет части. Не качествата на речта обаче
спасяват живота на анатома. Самият папа има нужда от неговия професиоанализъм и
Матео е спасен от Богословската комисия, та макар и трудът му „За анатомията”
да влиза в списъка със забранени книги. Какво печели обаче един спасен живот,
ако той не достига до своята крайна цел? Въпрос, който остава с отворен отговор
– всеки читател може да го интерпретира както пожелае.
Няма коментари:
Публикуване на коментар