неделя, 11 май 2014 г.

За и против електронните книги



от поредицата

През 2011 г. книгата ми „Приятели” излезе само в електронен вариант. Когато направих проучване сред приятелите ми, особено пишещите приятели, установих, че почти всеки иска хартиеното тяло - от стотина човека, с които разговарях,едва трима бяха склонни да си купят електронната книга. Издателят ми, Вихра Манова, позволи да се погрижа за отпечатването на книгата, а художественият оформител Йордан Янков ми съдейства напълно за пригаждането на електронния формат към печатно издание. На мен ми струваше пари и време, на тях – компромис с желанието да предлагат само електронни книги, но нали винаги читателят е на първо място? Учудих се, когато прочетох и преведох тези статии – три години по-късно нещата не са се променили и то не само в България, а дори в САЩ, където технологиите се развиват и приемат далеч по-бързо, въпреки че започвам с положителните страни на този формат книги. Надявам се, че ще Ви бъде (поне) интересно да прочетете.
В.С.
 
Преди всичко, искам да Ви запозная с предимствата на електронната книга според Стивън Шпац и неговата творба „Как писателят да публикува електронна книга”
Автори под контрол
Обществените креативни личности – артисти, музиканти, скулптори и писатели – винаги са били подлагани на нечий друг контрол и одобрение заради тяхното изкуство. Така е още от времето, когато Микеланджело започнал да рисува таваните в Рим. С електронните книги, авторите могат най-после да имат толкова контрол, колкото пожелаят, поради техния директен достъп до публиката. Притежавайки всички електронни права на електронните си книги, авторите диктуват къде и кога да се продават техните книги.
Кратък срок
В модела „издатели под контрол”, когато един автор най-после завърши ръкописа си, имаме класически случай на модела „бързай-и-чакай”. Отнема някъде между 12 и 15 месеца за реализирането на класическия модел: „автор-агент-издател-дизайнер-печатар-склад за книги”, за да стигне творбата Ви до пазара. Сравнете това с 3 до 4 седмици, което е времето за да може електронната Ви книга да стигне до Amazon, Apple и други.
Специални интереси
Те могат да бъдат наистина специални. И така, прекарали сте години от живота си, за да напишете Вашия опус. Опитвате да намерите традиционен издател, за да осигури ресурсите за отпечатването му. С електронните книги, дори мъничките заглавия са икономични за издаване, удовлетворявайки все пак потенциала на четящата публика.
И накрая, но със сигурност, не на последно място:
Повече банкиране
Старите формуляри за плащане вече са напълно различни при електронните книги. Вместо да получат миниатюрен процент от кралския пай, минавайки през издатели от старата школа, авторите получават до 70% от продажбите, чрез някои онлайн агенти. Дори когато авторите на електронни книги свалят цените на 2.99, 1.99 или дори 0.99 долара, те получават много по-добри приходи, защото увеличават продажбите. Поради всички тези, а и други причини, авторите ръководят счетоводството в дигиталната ера. И докъде водят те? Радвам се, че попитахте. Авторите държат всички карти в таблицата на електронната си книга. Има дузина опции, които са на Ваше разположение, вариращи от Направи Си Сам (на англ., Do It Yourself (DIY), който не струват нищо, до по-скъпите варианти.

Обаче! Обаче възниква следният въпрос (б.пр.):

Какво ще направите, когато продажбите на електронната Ви книга намалеят?
от Крис Робли, The Book Baby” 

Според една анкета, печатните книги са тези, които остават. Според наскорошно проучване, наречено „Еволюцията на книжната индустрия,” почти 70% от купувачите на книги казват, че по-скоро биха продължили да купуват печатни книги поне до 2016 г. Вероятно, по-шокиращо е откритието, че 60% от всички електронни книги, които се изтеглят онлайн в САЩ, НИКОГА не се четат.

Защо е тази свирепа лоялност към печатните книги? О, обичайните причини: „сетивната привързаност” (както я наричат електронните издания) към физическите артикули, желанието да се постави книга на етажерката и фактът, че не трябва да напрягате очите си, взирайки се в някакви електронни джунджурии.

Предвид факта, че продажбите на електронни книги съвсем замрели през 2013 г., изглежда тези преимущества запазват печатните книги от изчезването, което дигиталните специалисти предричат от години. Но какво означава това за Вас?

Три начина да запазите продажбите на електронните си книги на ниво, когато те намаляват:

Ако сте сериозни по отношение на писателската Ви кариера, би трябвало да предлагате книгата си и в печатен, и в електронен вид. това не е тайна. Но тази нова информация установява, че случаят е далеч по-сериозен. Болшинството читатели все още предпочитат печатни книги и това предпочитание не дава признаци за скорошна промяна.
Ако публикувате само електронно, изпускате огромен потенциал от клиентската база. Можете да проверите което и да е издателство.

Трябва да откриете читателите си – НЯМА друг начин.

Много самопубликуващи се автори, които са имали успех с продажбите САМО на електронни книги приличат на онези, чиито надежди, че бъдещето ще бъде винаги слънчево и продажбите им ще останат стабилни или дори ще се повишат, тъй като приемът на електронните четци и таблетите се увеличава, са били излъгани. Разбира се, ВИНАГИ ще има много хора онлайн, очакващи да открият книгата Ви; но ако бумът на електронната книга намалее, това положение няма да бъде толкова розово, колкото сте очаквали.

Не можете да се излегнете удобно и да разчитате само на историята на предишните продажби и предишните класации в „Амазон”, за да запазите броя на клиентите на същото ниво завинаги. Продажбите на по-старите Ви електронни издания накрая ще намалее – особено в електронния сектор, - така че Вие трябва да запретнете ръкави и да се върнете към жанровите форуми, да направите още една обиколка на блоговете, да публикувате читателски серии или каквото и да е друго, което ще Ви помогне да се свържете с нови читатели. Дайте основание на читателите си да довършат прочита на книгата Ви.

Настоящите Ви читатели са най-добрите Ви бъдещи клиенти. Това, което имам предвид е, че ако някой чете и се наслаждава на Вашите книги, ще Ви бъде далеч по-лесно да се справите с маркетинга на следващата Ви книга, отколкото ако я рекламирате на напълно непознати. Това е общият смисъл. Но ако 60% от закупените електронни книги си остават непрочетени, това означава, че много от собствените Ви клиенти може дори още да не са Ваши читатели.

Има ли някакъв начин, по който можете да убедите Вашите клиенти да започнат да четат, а и да довършат книгите Ви (особено електронните Ви  книги)? Някакъв вид конкурс, анкета или награда? Онлайн анкети, където да покажете любимите си отговори? Място на Вашия уебсайт, където да покажете снимките на почитателите си, които държат електронните си четци или таблети на последната страница на книгата Ви? Колкото по-забавно и съсредоточено върху конкретна общност предложите книгата си, толкова по-добре.

Окуражавайки клиентите си да завършат книгата Ви, Вие ще ги запалите за следващата си публикация.