Издателство „Colibri”
Година – 2012 (оригинално заглавие “After Dark”, 2004 г.)
Превод – Владимир Германов
можете да прочетете
и на страницата
След като останах очарована от "1Q84", за които ви разказах на части (тук и тук), нямаше как да не се зарадвам на възможността да прочета още една книга от Мураками.
"Чете с голяма концентрация. Очите ѝ рядко се отделят от страницата на
книгата - дебела, с твърди корици. Купешка подвързия крие заглавието от нас.
Ако се съди по напрегнатото ѝ изражение, книгата, изглежда, е на сложна тема.
Не се плъзга по редовете. По-скоро ги отхапва и сдъвква един по един."
Дори само този цитат е достатъчен,
за да разберете, че книгата няма да ви разочарова, но в никакъв случай не е
нито спойлер, нито достатъчнен, за да ви насочи към съдържанието. Просто ми
хареса. И е един от многото, които ще запазя в личните си бележки.
И в тази книга ще се срещнете с типична за Мураками сюжетна
линия и паралелно сливане между реалност и свръхреалност. Принципът е
кинематографски – авторът ни призовава нееднократно да следваме „камерата”. А
да се постигне този принцип с употребата на думи, наистина си заслужава
вниманието. И съвсем не само използването на сегашно време е достатъчно за
постигането му.
Какво ни предлага Мураками в „След мръкване”? Паралелни
(само на пръв прочит) истории, между различни хора, прекъсвани от
интерферениция. Докато в един от
случаите значението на това явление е буквално – смесване на два сигнала, то
при други е преносно – непознати се намесват в личния живот на нищо
неподозиращи до момента един за друг личности. И това в най-злокобната част на
нощта- между последния и първия влак.
Тогава, когато „времето се движи по свой
собствен, специален начин”.
Намесвайки свръхестественото, Мураками в никакъв случай не
пренебрегва чисто човешки проблеми. И не бяга от тях, а търси отговора им в
онези скрити места на подсъзнанието, което ги е съхранило и само чака удобен
случай да ги извади наяве, та макар и по своя необичаен начин. Не мога да кажа,
че в този кратък роман ще срещнете същия размах като в „1Q84”, но в никакъв случай няма да останете разочаровани от очакванията си,
които Мураками ви е научил да имате от него. Колкото и да не е
препоръчително да живеем с очаквания.
Книгата „След мръкване” може да ви донесе и чисто
практически ползи. Като например, да изгледате един стар филм от шейсетте
години, „Алфавил” (Режисьор: Жан-Люк Годар). Особено ако сте почитател на
научната фантастика, но предпочитате по-концептуални филми пред екшън-ефектите.
А как този филм е свързан с историята на Мураками, ще имате възможност да
разберете, ако се впуснете в детайлите, които съвсем не са витиевати, а толкова
семпли, че няма как да не ви впечатлят. Също така, подобно на историята в „1Q84” ще ви насочи към музика
може би (както беше за мен) непозната до момента. Освен прекрасен джаз
(неминуемо присъства в творчеството на Мураками, все пак е бил съдържател на
джаз клуб в Шибоя), ще се запознаете и със сюита от Иво Погорелич.
100% стил „Мураками”.
Няма коментари:
Публикуване на коментар