неделя, 14 юни 2015 г.

Как да изберем перфектното заглавие

Джини Картър,  Book Baby, “Writing Tips”

част от 

Когато пишете бизнес книга или книга от какъвто и да е жанр, заглавието ѝ играе съществена роля в продажбата на Вашата работа. Ето няколко съвета, които да Ви помогнат да изберете разумно заглавието.

Ако някога сте казвали на приятели или семейството, че пишете книга, обзалагам се, че първото нещо, което са Ви попитали е било – „За какво е?“ А после, „Как се нарича?“ Така че, нищо чудно, че авторите държат да се съсредоточат върху заглавието още в началото. Все пак, хубаво е да имате за какво да се закачите и да имате наум заглавието ѝ е правилният начин да го направите.

Заглавието на книгата ще има съществено влияние върху това дали хората ще искат да я купят или не – особено ако попаднат на нея онлайн, без да им е била представена преди това от Вас или някого, когото познават. Веднага след дизайна на корицата, заглавието е единственото важно условие за продажбата. И така, как да изберете перфектното заглавие за Вашата книга? Ето няколко бързи и лесни начина, за да генерирате идеи.

Помислете за крайната полза, която читателите Ви ще получат от книгата.
Какво им помага да постигнат? Например, ако помагате на хората да преодолеят страховете си и посредством това те ще се наслаждават повече на живота си, заглавието Ви би могло да бъде нещо като „Научете се как да победите страховете си и да заобичате живота си.“

Добавете подзаглавие.
Ако ви устройва по-бърз подход, може да искате да помислите за това да имате слоган (подзаглавие или обяснително изречение след заглавието), така че хората да знаят за какво е книгата. И така, ако заглавието на книгата Ви е „Убийте гарваните с камъни“, бихте могли да добавите след това, „Да победите страховете си един по един“

Определете емоционалния отговор, който искате да провокирате.
Какво чувство искате да генерирате у потенциалните си читатели, когато те видят заглавието Ви? Искате ли  да се почувстват вдъхновени, развълнувани, облекчени, ядосани, под контрол, осведомени – или да провокирате някаква друга емоция? Ако искате да се почувстват облекчени, „Погрижете се за съня на детето“ от Джоди Миндъл и Джудит Оуенс е страхотен пример: поне един да ми каже как да накарам детето си да спи!

Обмислете кой е Вашият целеви пазар.
Коя е Вашата целева публика и как ще им поднесете заглавието си? В последния ми пост за това как да намерите ниша за публиката на Вашата книга, аз говорих колко важно за успеха на книгата Ви е да дефинирате публиката си. Няма по-добър начин да позволите на потенциалните си читатели да узнаят, че са дошли на правилното място от това те да разпознаят себе си в заглавието и Вие можете да го постигнете по изтънчен начин. Например, „Добрите момичета не забогатяват“ от Лойс П. Франкъл пояснява, в рамките на заглавието, че книгата е предназначена за жени, които искат да подобрят финансовото си положение.

Стигнете до същността.
Какво място ще заеме книгата Ви в живота на Вашите читатели? Дали тя е всеобхватен наръчник за определена област от живота им, „стартова“ книга за самопомощ, сборник от инструкции стъпка по стъпка – или какво? Ако знаете това, ще Ви помогне да стигнете до заглавие, което отговаря на желанията и очакванията на читателите Ви. Например, „Как да раздвижите блога си за един ден“ е ясно предназначен за хора, които нямат блог изобщо и искат да започнат бързо и лесно; не е обещание, че ще Ви преведе през целия път на превръщането на блога Ви в глобален успех. Начинът да спечелите лоялни почитатели е да бъдете честни с читателите си.

Кратко и сладко.
Намерете начини да запазите заглавието си сравнително кратко; помислете за корицата на книгата и как тя ще свърщи работа в това отношение.

Мислете като блогър!
Можете да използвате някои опитани и доказани начала на заглавия като „Как да“, „7 начина да“, „Сполучлив начин да“ или „Защо никога не трябва да“

Потърсете конкуренция
Вднъж спрели се на някои идеи, следващата стъпка е да проучите заглавията на конкурентите Ви. Разбира се, може да направите това още в началото, за да Ви дадат вдъхновение, но някои хора предпочитат сами да стигнат до точното заглавие, без да се разсейват по този начин. Важно е да избягвате дублирането на имена на книги от същата категория или област, тъй като искате Вашето да се отличи. Само поставете заглавието си в търсачката на “Amazon” и това бързо ще Ви даде отговор дали дублирате вече издадена книга. Ако има такова заглавие, може би трябва само да нагодите Вашето.

Направете проучването си по ключова дума
Правилните ключови дими ще помогнат заглавието на книгата Ви да се класира на челни позиции в търсените резултати. Въпросът опира повече до заглавието, отколкото до ключовите думи, разбира се, както подчертава Джоана Пен  в своите обяснения, но да имате точните фрази в заглавието може да бъде от голямо значение за това колко лесно книгата Ви ще бъде намерена. И разбира се, тези думи трябва да бъдат точните, за да достигне до точната целева аудитория, което е важното, а не – Вие.

Запомнете, че заглавието на книгата Ви има една единствена роля: да окуражи (или по-скоро да поведе) потенциалния Ви читател да избере, да обмисли и после да купи Вашата книга. Но също така, може да бъде много забавно да изберете заглавието на книгата си – то прави книгата Ви реална. И един ден ще името Ви ще бъде под него. Колко яко е това?