Издателство – „Колибри”
Преводач – Савина Манолова
Година – 1993 (как да не се усмихнете на цена 28 лева –
особено от времето, когато тези пари не означаваха нищо)
можете да прочетете
и тук
Едва ли има четящ човек, на когото името Томас Харис, а още
по-малко на известния от четирите му книги герой, канибалът Ханибал Лектър, да
не говори нищо. Този път се срещаме със съвсем друг типаж - този от първия
роман на писателя, Майкъл Ландър. Всъщност, съвсем различен ли казах? Не,
различен е в поведението си, но не и в своята същност. И той е психопат, който
е специализиран до съвършенство в областта си. И той, подобно на познатия ни
злодей, има точно определена цел, от която не се отклонява. И до него има
красива жена – не каква да е, а от подразделението на палестинската
„Алфатах”, „Черният септември”. И срещу
него се изправят световни сили като ФБР и МОСАД.
Казвам Ви всичко това и същевременно съм готова да заложа
всичко, че не познавате такъв герой. Много автори са били изкушени от това да
пресъздадат на страниците на книгите си подготовката и последиците на реален
или измислен атентат, немалко от тях и са го правили. Не са много обаче тези,
които развиват паралелно няколко сюжетни линии и с лекота ще стигнат до
развръзката, която е взривоопасна – и в буквален, и в преносен смисъл.
Какво прави Томас Харис толкова интересен за четене? Толкова
интересен, че дори историята на един атентат да не е Ваш тип литература, да не
Ви се иска да оставяте книгата и заедно с палестинката Далия Айад да навлизате
все по-навътре и по-навътре в болния, но същевременно и гениален мозък на
Майкъл Ландър. За мен (естествено, че за кого друг), това е способността му да
потърси и заедно с читателя си да стигне до първоизточника за това поведение. Така
ще се запознаете и с хлапето Майкъл, което макар и нелишено от родителска
любов, е изолирано от съучениците си; с младежа Майкъл, който макар и нелишен
от възможност да израстне в кариерата си, среща немалко спънки; с мъжа Майкъл,
който макар и нелишен от свое собствено семейство, бива отхвърлен без да
осъзнае собствените си емоционални пристъпи. И още, и още от всичко онова,
което го превръща в един от най-опасните мъже на света. И то тихичко, без да
вдига шум около себе си и без да печели дивиденти от загубите си. Колкото
по-навътре в историята навлизате, толкова повече се убеждавате, че психопатите
не се раждат такива. Те са създадени – от неразбирането и най-вече нежеланието
за разбиране от всички онези, които нахлуват в живота му, забравяйки, че това
не е тяхна територия. В никакъв случай авторът не цели да събуди у читателя си
съпричастност към съдбата на героя. Напротив, по-скоро го кара да се замисли.
Ретроспекциите в романа са с една единствена цел и тя се препокрива с основния
закон на белетристиката – да се покаже, а не да се разкаже. Сигурно и затова
книгите на Томас Харис биват филмирани и то съвсем успешно.
Докъде ще доведе планът на Майкъл за масовото убийство?
Предотвратим ли е един атентат или в най-добрия случай може да се избере между
две злини по-малката? Като започнете от тези въпроси и стигнете до далеч
по-дребни, свързани с човешките взаимоотношения, едва и ще приключите четенето
с категорични отговори, но със сигурност ще бъдете част от тази история. А и ще
харесате Томас Харис още повече. Не защото Майкъл е по-добрият му герой от
Ханибал, а защото ще се убедите в майсторството му на разказвач, което е факт
още от първия му роман, а именно – „Черна неделя”.
Може и малко да Ви отегча, но ще си позволя няколко думи от
личната ми история. Имах тази книга и тя ми беше открадната още преди да я
прочета. Нищо, това е добър урок за организиращите купони – внимавайте кого
каните и колко близко до най-ценното в
дома си (у нас това са книгите) го допускате. А ако искате да прочетете нещо,
няма да има какво да Ви спре.
Хубаво ревю на книгата можете да прочете на страниците на “The Dark Corner”- от
Бранимир Събев.
Няма коментари:
Публикуване на коментар