Можете да прочетете
и на страницата
„Неделно четиво за писатели”
и на страницата
„Неделно четиво за писатели”
Познавате ли писател, на когото му е безразлично дали книгата му ще
достигне до читателя или не? Познавате ли писател, който да не мрази поне един
издател, защото е отхвърлил гениалната му творба? Извън рамките на шегата,
всички долуописани начини за публикуване на книга са валидни и у нас, въпреки
че не един или двама издатели предлагат „от всичко по малко и нищо като
хората,” както се казва за неуспешните опити да се смесят техники и стилове. И
все пак – шансове много, изборът ще бъде само Ваш. От мен – превод със
съкращения отново от Writer’s Digest.
Приятно четене!
Приятно четене!
В.С
Как да публикувате книга: преглед на традиционното публикуване и самопубликуването
Как да публикувате книга: преглед на традиционното публикуване и самопубликуването
Сега, повече
от което и да е време в историята, има предпоставки и възможности да пишете,
споделяте и публикувате една история и да взаимодействате с публиката. Дали си
падате по традиционното публикуване, включващо агент, редактор и издател или
искате да самопубликувате книгата си, е напълно във Ваши ръце. Вие решавате
какво Ви върши работа най-добре.
Ние ще Ви
поведем през процеса на публикуване на книга и ще Ви дадем източниците, от
които да изберете коя опция за публикуване Ви върши най-добра работа. Но първо,
трябва да решите дали ще следвате традиционния път или ще се самопубликувате.
Традиционно публикуване
|
Традиционното
публикуване се случва, когато един издател предложи на автора договор и в
замяна отпечатва, публикува и продава книгата Ви чрез продавачи на книги и
други търговци на дребно. Издателят, основно, купува правото да публикува
книгата Ви и Ви плаща хонорар от продажбите.
Ако искате
да публикувате книга по традиционния начин, имайте предвид, че повечето
писатели се нуждаят от това да си намерят агент. За да откриете Вашия, трябва
да формулирате ясно категорията на Вашата творба. Ако Вие сте или се опитвате
да бъдете писател на нехудожествена литература, трябва да изпратите предложения
за книгата с три примерни глави от нея и синопсис за всяка глава. Ако пишете
художествена литература, трябва да сте завършили ръкописа си.
Веднъж изпълнили
тези стъпки, вие трябва да сте готови да напишете писмо-заявка. Това е писмото,
което ще изпратите на потенциалните агенти. Важно е да споменете отделните
части, които оформят заявката. Трябва да сте сигурни, че сте споменали
синопсиса на книгата, обобщението на главите и пазара или публиката, за която е
предназначена, както и описание на Вас самите.
От мен, ето един достатъчно дълъг списък на литературни агенти, в случай,
че искате да публикувате на английски. В.С.
Самопубликуване
Има много различни модели на публикуване, включително отпечатване при
поискване, „производител на книги”, субсидиране, самопубликуване
Отпечатването
при поискване приема всички заявки и публикува всеки, който желае да плати при
отпечатване при поискване, като използва следната технология за отпечатване на
книга – по една наведнъж, на рентабилна цена. Книгите се печатат индивидуално,
по реда на пристигане на поръчките. Следователно, можете да настроите
доставката на книгата според изискването на читателя. Този начин елиминира
нуждата от пространство за съхраняване на непродадените копия. Типично за него
е, че редактирането, корекциите или маркетинга се предлагат на допълнителна
цена и Вие се измъквате от схемата „хонорар от продажби”. По отношение на
правата, някой може да се обърне към тази услуга за известно време, но това
зависи от издателя.
„Производителят
на книги” публикува творбата на всеки, който има пари да плати за услугата му.
Той публикува и оформя книгата по евтин начин и не предлага редактиране,
маркетинг или помощ при рекламиране. Обаче авторът притежава всички отпечатани
книги и задържа цялата печалба от продажбите.
Субсидираният
издател прилича много на „производителя на книги” по това, че авторът трябва да
плати за отпечатването и оформлението на книгата. Обаче, този начин на
публикуване допринася в частта за цената на редактиране, дистрибутиране,
съхранение и маркетинг. В този случай, издателят притежава книгите докато се
продадат, а авторът изкарва пари от хонорар.
Самопубликуването
изисква авторът да инвестира собствените си пари в подготовката, маркетинга,
дистрибутирането и съхранението на книгата. Тъй като този процес е времеемък,
той може да бъде по-малко ефективен от гореизброените.
Каква е
разликата между самопубликуването и традиционното публикуване?
При
традиционното публикуване издателят се заема с маркетинга, дистрибутирането и
складирането на книгата Ви. Това е традиционният метод за публикуване на книги,
защото няма разходи за автора – преобладаващата тенденция е, че издателят
реализира печалба от продажбата на книгата.
Докато при
самопубликуването, в зависимост от вида издател и платформата, която сте
избрали, по-голяма част от работата пада на Ваш гръб и вие плащате всички
разноски. Основното предимство на самопубликуването е, че Вие контролирате кога
да бъде публикувана книгата, Вие държите всички права и получавате сто процента
от печалбите.
И в двата
случая, имате опцията да изберете в какъв формат ще бъде отпечатана книгата Ви
– печатна, електронна, аудио, cd, dvd и много други. Ако се спрете на
електронна книга, което в основата си е книга, публикувана в дигитален формат и
е подходяща за електронни четци и други електронни устройства, тя може да бъде
свалена мигновено, има възможност да бъде преведена на различни езици и може
никога да не бъде отпечатана. Обаче, форматите на електронните книги и видовете
файлове се развива и променя с времето и много от тези книги може да се наложи
да бъдат преформатирани по нов начин.
Как мога да
разбера кое е правилното за мен?
Ако виждате,
че отпечатването на творбата удовлетворява личната Ви цел или гледате на себе
си като на любител, изберете „производителя на книги”.
Ако пишете
семейна история, мемоари или поезия, които имат ограничена публика и не искате
Вашата книга да стои на склад в книжарниците, използването на отпечатване при
поискване е вероятно Вашето предимство. Те обикновено са невъзвръщаеми,
непродаваеми с отстъпка и няма да Ви се наложи да държите на склад каквито и да
е непродадени книги.
Издаването
чрез самопубликуване може да се окаже печелившо за Вас, ако имате ясна
платформа, която ще стигне до публиката Ви и он, и оф-лайн (такива са Вашият
личен уебсайт, Twitter, фен страница във Фейсбук), имате връзка с читателите си
по отношение на жанра/категорията и сте подготвени да посветите времето си на
маркетинг и рекламиране на Вашата творба.
Самопубликуването
е също така добра опция, ако имате завършен ръкопис, тъй като една в издателска
къща могат да Ви отнемат 18 месеца, за да превърнат ръкописа Ви в краен
продукт.
От друга
страна, обаче, ето няколко неща, които да обмислите. Ако не знаете как да намерите
своите читатели и как да достигнете до тях, нямате онлайн присъствие, нямате
време, което да прекарвате онлайн и не харесвате социалните мрежи, а искате да
бъдете в основата на някоя книжарница и имате издател, готов да направи
маркетинга за Вас, традиционното публикуване може да бъде най-добрата опция за
Вас.
В края на краищата, зависи от Вас какво ще изберете!
Как да
самопубликувате Вашата книга?
Ако искате
да публикувате сами книгата си, трябва да изберете платформа или доставчик,
които да Ви осигурят правата на Вашата книга и свободата да публикувате в
свободно за Вас време.
Първо. Искате
ли да видите името си отпечатано? Или искате да постигнете търговски успех? Или
вероятно искате да добавите нещо към кариерата или бизнеса си. Да имате цел
преди да започнете процеса на публикуване не само ще Ви помогне да останете
съсредоточени, а и да определите точния пакет за публикуване и услугите, от
които се нуждаете, за да подпомогнете постигането на тази цел.
Второ,
изберете такъв пакет, който може да
посрещне нуждите Ви и да Ви помогне да постигнете целите за книгата Ви. Ако
книгата се нуждае от „полиране”, можете да се ориентирате в допълнителните услуги
за маркетинг, редактиране и дизайн. Каквото и да изберете, Вие вече ще бъдете
готови да направите следващата стъпка – да получите книгата, която ще Ви
направи щастливи.
Накрая,
рекламирайте Вашата книга! Веднъж получили одобрение за публикация, ще трябва
да запознаете читателите си с нея. Постарайте се да я доставите в наличност на
всички възможни сайтове за търговия на дребно, включително и в „Amazon.com”.
Също така, ще получите и първото си печатно копие.
Как да
публикувам книгата си по традиционния начин?
Вече готови
да намерите агент, направете проучване. Проверете в нужните сайтове. Свържете
се с агентите си и им изпратете писмо-заявка. Най-добрият сценарий за изхода от
това е някой от тях да приеме предложението Ви и да Ви осигури договор.
Няма коментари:
Публикуване на коментар