Издателство
„Рива”
Година
– 2000
Преводач
– Боряна Генчева
можете да прочетете
и на страницата
Айрис
Мърдок. Тя е от „сърдити млади хора в британската литература”, т.е. новото
поколение английски писатели и драматурзи в средата на 50-те години на 20 век. През
1987 година английската кралица я удостоява със званието Дама на Британската
Империя. Не вярвам да има читател, който да не познава името ѝ поне от „Морето,
морето” – единственият ѝ роман, за който получава наградата „.Букър” от общо
шест номинации. „Дилемата
на Джаксън” е последната ѝ книга (1995 г.) и тя я пише, вече заболяла от болестта
на Алцхаймер.
Още
в началото на романа, авторката отделя цели пет страници за
въвеждане в
обстановката и запознаване с героите. Всичко започва леко да доскучава,
докато...
„Докато не се
случи нещо странно. Стъклото на прозореца се пукна...”
Оттук
и историята поема съвсем друг обрат. После следват цели двадесет страници,
които ни подготвят за щастлив край като в приказките, т.е. сватбата на Едуард и
Мариан. Всички участници в предстоящето събитие ни се разкриват с невероятна
бързина и дори досадното (за някои) описание на обстановката, увлича читателя.
Тук е мястото да отбележа едно от най-красивите описания на домашна библиотека,
които съм срещала. Тъй като подобни на моето ревюта се четат от книгомани, ще
си позволя малък спойлер, за да споделя това удоволствие – обърнете внимание и
на изразните средства, които макар и пестеливи, са точно на мястото си. А
препратки от книгите в тази библиотека ще се появяват на различни места в
романа:
„Тишината го
обгръщаше като могъщо безмълвно присъствие. Книигте, много от които
принадлежаха на чичо Тим, си стояха по местата от ранната младост на Бенет.
Повечето от тях все още грееха в поизбледняващо червено или синьо, с изронено
златно от буквите, излъчвайки мълчаливо спокойствие.”
С
всички тези лирически (повече от поезия са) отстъпления сякаш Айрис Мърдок си
играе с читателя, за да му забрани да помни, че този край е щастлив само в
приказките. И точно тогава булката известява с писмено послание, че сватба няма
да има. В настъпилата суматоха авторката използва техниката на стесняващия се
фокус и го спира върху Бенет, който най-после отвежда четящия при Джаксън - не
просто негов слуга, а един многопластов, мистериозен и винаги появяващ се на
точно място и в точното време герой. Джаксън може да бъде и свръхестествено
създание, и обикновен клошар. Гениален събеседник и обикновен слуга. Той може
да бъде всичко и нищо. Може да се появява и изчезва. Можете да го намразите, но
после да искате да го помолите за прошка. Всичко и нищо. Това е Джаксън. А
неговата дилема се превръща във Ваша дилема.
Увлечена
от екзистенциализма и то атеистичния екзистенциализъм и философията на
съществуването, чиито представители са автори като Сартър и Камю, Мърдок вдъхва
все повече живот на своите герои, които до всеки последващ обрат в историята са
по-скоро само портрети. Отново под влияние на тази философия, Мърдок проследява
промяната и в условията на живот на своите герои, за да даде размах на
разсъжденията си за личностната свобода. Свобода, която от своя страна, е пряко
свързана с изборите, които човек прави. Тя изисква и уединение и това е, което
писателката осигурява на своите герои. Новото при Мърдок е, че тя не щади и
негативите на такъв начин на живот. Неминуемо той води до леност. А Вие
замисляли ли сте се какви са последствията от леността (между другото, на няколко места в текста е написано „ленността”, което
без съмнение, дразни, както и някои
други малки, но все пак неточности)? Според Мърдок те са „безделието, агонията, самотата и загубата на
личността.” Може би на места директните констатации като тази идват в
повече, но за читателя остава достатъчно материал, върху който да разсъждава и
в никакъв случай не получава всичко наготово.
Със
сигурност „Дилемата на Джаксън” не е книга, която се чете набързо и пропуските в
детайлите ще изискат връщане назад и внимателното им проследяване. Това не е
книга за любителите на епични битки, ярки визуални ефекти и „щастлив край” в
шаблонния му смисъл. Вече маркирах предпочитанията на авторката и стига да
обичате философията на живота и да опитвате да търсите отговори на загадки, то
книгата е точно за Вас. А какъв е краят можете да прецените сами за себе си. Всяка
трансформация би трябвало да е за хубаво. И точно тук ще се запитате – има ли
добро и лошо, има ли хубаво и грозно? Клишета или причини да продължите да
четете автори като Мърдок?
Няма коментари:
Публикуване на коментар