неделя, 1 февруари 2015 г.

Как да създадете приключение на Вашия герой

от Елизабет Симс, гост в Writer’s Digest 


Този пост е от гостуващия автор на бестселъри
 и пишещ авторитет Елизабет Симс. Тя е автор на седем популярни романа в две серии, включващи „The Rita Farmer Mysteries“ и „The Lillian Byrd Crime series“.

Как най-успешните автори на нашето време изграждат своите истории? Ако ги прочетете, а също така и ако четете древни митове, вие ще започнете да виждате сходствата. Ще осъзнаете, че най-добрите съвременни автори използват същите техники за разказване на истории каквито са използвали в онези времена, когато още са се чертали плановете за изграждане на пирамидите.

Отлична книга за древните митове е „Героят с хиляди лица“ от Джоузеф Камбъл. Заглавието казва всичко. Няколко вариации на героични фигури се повтарят във всяка история, без значение на културата и поколенията. А типичната история е как някой тръгва да преследва някаква цел или на пътешествие. Накрая, този някой става герой. Това се нарича „приключение на героя“.

Приключението на героя е най-характерният от всички възможни архетип история. Романи от всякакви жанрове - от романтични истории през трилърите до научната фантастика – всички те се основават на приключението на героя.

И така, какво е приключение на героя? Вече знаете и може би дори имате елементи от него в историята, върху която работите. Но аз подозирам, че все още не сте го усвоили методично и напълно.

Основна рецепта за приключение на героя

Ето ви и основната рецепта, за да ви покажа как се изиграва приключението на героя. Това е шаблон, който можете да прилагате в собствения си процес на работа – може и да се изненадате от това колко от тези елементи имате вече в историята си.

Идва пратеник. Пратеникът може да бъде човек, а може и да е някакво преживяване – като среща със смъртта или сън. Във всеки случай, нещо се е объркало, естественият ред на света е нарушен.
Представя се проблем. Вероятно, нещо е било откраднато от племето или се е случило някакво нещастие или престъпление.
Някой е белязан като човека, който да реши този проблем. Той или тя е избран заради някакви минали дела на родителите си или заради репутацията си, или пък съвсем случайно. Този човек, разбира се, се проявява като герой накрая.
Оформя се предизвикателство. Предизвикателството може да бъде отхвърлено в началото. „Няма начин, няма да рискувам главата си за това!“ Накрая обаче героят решава да го приеме, като включително може и да бъде принуден от обстоятелствата да го направи.
Предизвикателството е прието. Приключението започва.
Героят напуска познатия си свят и навлиза в друг. Той е опасен. Героят може и да използва някаква помощ и много често...
Помощниците се материализират. Помощникът може да има специални умения, които героят не притежава или дори може да има специална интуиция или мъдрост, поради която приема формата на ментор.
Възникват пречки. Героят е поставен на изпитание, от което извлича полза. Издържа изпитанието, бори се за правата си и устоява на злото. Борбата е трудна.
Героят се възстановява и отново усеща почва под краката си. Може би ще последва още една среща с ментора или ще постигне личностно израстване и ще преодолее някои вътрешни пречки като страха.
Противникът е победен или еликсирът е изпит. Накрая, героят вече притежава нещо, което ще възстанови естествения ред – лекарство или знания, които ще донесат справедливост или ще върнат просперитета.
Героят се връща в познатия му свят, а проблемът е решен или справедливостта въздадена. Естественият ред е възстановен.
Човекът, който приема предизвикателството и надделява над злото е издигнат в специална позиция, някъде над хората, някъде под боговете. Той е герой!

Приключението на героя в действие

Известните истории от крал Артур и Екскалибур, през Магьосникът от Оз, до Хари Потър се основават на приключението на героя. Нека разгледаме конкретен пример от добре познатия източник – историята за Шерлок Холмс „Пъстрата лента“ от Сър Артър Конан Дойл.

Идва пратеник. Холмс и Уотсън са в познатия им свят на улица „Бейкър“ №221В, когато ги навестява млада дама.
Представен е проблем. Младата дама разказва на Холмс, че сестра й е починала при странни обстоятелства и сега тя се страхува за собствения си живот.
Някой е белязан като човекът, който да реши проблема. Запозната с репутацията на Холмс, младата дама го моли за помощ.
Предизвикателството добива форма. Холмс задава няколко въпроса и установява проблема.
Отказ. Холмс рядко отказва предизвикателство, въпреки че от време на време няма желание. В този случай, Холмс усеща натиск, така че не колебае.
Предизвикателството е прието. Приключението започва.
Героят напуска познатия си свят. Холмс напуска улица „Бейкър“ № 221В и навлиза от натоварените, шумни улици на Лондон в зловещо имение в провинцията. Опасно е. Героят може да използва помощ.
Материализират се помощници. И познайте какво! Той печели Уотсън на своя страна! Осъществява се сериозно разследване, което напредва и тогава...
Възниква пречка. Нещата се влошават, проблемът се оказва по-труден, отколкото се е очаквало.
Героят се възстановява и усеща отново почва под краката си. След инфарктна, преборила смъртта кулминация, Холмс надделява, разкривайки смъртоносен план и ненормален начин на убийство. Извършителят е убит по същия начин, по който той е убивал.
Противникът е разобличен или еликсирът е изпит. Холмс и Уотсън разгадават случая за местната полиция и се връщат в апартамента си в Лондон.
Героят се връща в познатия свят. И ние се чувстваме сигурни, защото знаем, че справедливостта е въздадена; убиецът не може да убие отново. Естественият ред е възстановен.


Прочетете който си изберете успешен драматичен роман и ще откриете подобни общи характеристики за всички. Това не е случайно. Добрите автори имат инстинкт за такива неща. Ние можем да подсилим инстинктите си като проучваме, както правите вие сега, или като пишем, което така или иначе ще се случи.

Може и да си мислите дали приключението на героя трябва да започне или свърши на едно и също като историите за Шерлок Холмс. Ако можете, ако искате, да, но не се налага. Много страхотни истории завършват, когато естествените условия се възстановят, но не е необходимо това да стане на едно и също място. Приключението на Вашия герой може да започне в Чикаго и да завърши в Лос Анджелис.

Приключението на героя е устойчив модел за разказване на история. Обаче, той не е универсален. Както виждате, това е просто начин да планирате, организирате и/или да свържете сцените за постигане на максимален ефект. Оказва се, че е еднакво добър както за древните, така и за съвременните автори.

Най-доброто от всичко е, че този начин е гъвкав. Можете да го следвате буквално или да го използвате като основно ръководство. Шаблонът, който представих тук е прост и освободен от усложнения. Можете да го използвате, за да създадете дълбоко психологически роман и да навлезете навътре в умовете и сърцата на читателите си.

Колкото повече мисля за това, толкова по-склонна съм да се обзаложа, че историята, върху която работите, вече съдържа елементите от приключението на героя. Крещите ли срещу мен през времето и пространството?
Да!

Дообре!