Издателство „Световит”
2008 г.
можете
да прочетете
и тук
Спомняте ли
си булевардните романи от и за времето на прехода? Какво беше характерно за
тях? Евтина сензация и лебедова песен за престъпници. Хайде, моля ви се! Едва
ли има човек, който по един или друг начин да не се е срещал с тези „обаятелни
сладури”. Но не за лични и личностни истории ми се говори, а за начина, по
който свикнахме да ги виждаме описани в литературата от времето, което споменах.
И всичко това, поднесено с толкова ограничен речников запас и толкова далеч от
литературата, че като нищо можете да махнете с ръка и да кажете, че такива
книги не четете. И точно тук ще сгрешите. Защото има и истински писатели, които
знаят как да опишат това време и то не само обективно като фактология, но и с
фин усет към психологията. Такъв автор е Андрея Илиев, а книгата му е „Да
събудиш динозавър”.
История за
отвлечено дете, внук на бивш генерал, чието прозвище „Динозавъра” разкрива
по-голяма част от същността му, представена от две гледни точки – на двама,
отхвърлени от системата специалисти, преквалифицирали се в частен детектив и
обикновена мутра. Реално погледнато, една и съща история. Какво толкова има за
разказване? Именно различията между двамата герои представя не само историята,
но и цялото време в разгърнат план. Андрея Илиев не разказва. Той показва, а
изводите остават за читателите. Знаем, че това е основен принцип на добрия
разказвач. Поставяйки героите си в различни ситуации, авторът ни връща към миналото им, защото
знаем, че точно там ще намерим отговора на въпроса какво ги е направило такива.
Но тази ретроспекция не е с цел оправдаването им, а за завършване на
психологическите им портрети. Както казва детективът:
„Излязъл от системата и тъй като бил гладен,
хванал се на хорото. Глупости… Знам по себе си. Винаги има избор.”
Личният избор
и на детектива Деков, и на мутрата Йорданов (авторът ще ви напомни кой
използваше обръщения на фамилия) не предполага някаква промяна у тях. Андрея
Илиев не идеализира единия за сметка на другия. Напротив. Много често жаргонът
във вътрешните им монолози и подходът им към конкретни ситуации могат да ви
подведат и да си кажете за „добрия”, „и този не е стока”. И въпреки това,
защитаващи принципите на личностната си ценностна система (защото дори и
противна на здравия разум, дори и изродена, тази система съществува и у
престъпници, превърнали се в садисти), те допълват щрихите на един период от
историята ни, с който не можем да се гордеем, но не можем и да пренебрегнем. Предполагам,
че има и доза художествена
(подчертавам тази дума ненапразно) измислица, но и тя не стои като кръпка.
Напротив, само прави сюжета още по-реален, колкото и оксиморонно да звучи това.
Нищо в
книгата не „увисва” напразно. Всеки един, дори незабележим на пръв прочит,
детайл има своето място и ви напомня за себе си по време на повествованието.
Няма да правя евтини сравнения на книгата с други произведения на изкуството.
Тя, сама за себе си, е шедьовър, който ми се иска да бъде прочетен от повече
хора, било за да научат какво се е случвало в онези години, било за да се
научат как се пише без излишни пози и тромав флирт с читателя. Последният може
да усети кога историята го увлича и кога му се натрапва менторски, без да
провокира никакъв интерес. Той не се среща със станалите досадни супергерои.
Напротив, запознава се със съвсем обикновени хора, с техните слабости, които
никак не са чужди на всяко здравомислещо същество. Например Деков, съвсем в
традициите на добрата стара школа за писане на криминални произведения,
неведнъж упреква себе си за недостатъчно бързите си реакции. Докато търси
престъпниците, той намира и собствените си слаби страни.
Не е за
пренебрегване и подходът, с който авторът описва второстепенните герои в
книгата си. Те не са фон от неодушевени предмети. Личната, но съвсем сбита, а
не досадно разтеглена, биография на всеки един от тях и начинът, по който допълват
както главните действащи лица, така и
самата история – и лична, и общочовешка - ги прави толкова живи, че дори можете
да разпознаете типажи, които ако не сте срещали, то поне сте чували или чели за
тях.
Прави
впечатление и личното усещане за справедливост, което има авторът. Краят на
романа му съвсем не е с щастлив, но на тези, на които им се полага да живеят
още (никой не може да каже малко или много е това) им се предоставя шанс да
променят начина си на живот. И то забележете – от реплика, изпусната от един от
най-противните типажи в романа. Колкото до другите, за които вече няма никакъв
шанс, те си получават заслуженото. Но тази справедливост не е раздадена ей
така, напразно, с цел авторът да изпъкне като върховен алтруист, а съвсем
логично следва хода на историята в цялост.
„Да събудиш
динозавър” е книга, която си заслужава да прочетете. Предвид лекия, непринуден,
но много прецизен стил на автора, това няма да ви отнеме много време. Но не
бързайте и не четете диагонално, както забелязвам, много хора го правят
напоследък. Имайте предвид, че всяка дума има своето място и без нея нещо ще ви
се загуби.
Няма коментари:
Публикуване на коментар