част от
снимка - webselo.com
от Игнатиус Дж. Райли
Говорим много за важността при
описването на героите, които читателят харесва или с който може да се свърже –
и под „ние“, имам предвид всеки, който e силно
свързан с книгите, без значение от професията му. Приятно е да знаеш кога
добрият е добър и кога лошият е лош. Ето какво очакваме от един разказ. Искаме
герой, нали?
Да, ама не. Не и този читател.
Аз харесвам неприятните герои.
Честно е да се каже, че ако пред нас има не добър, мръсен, изгнил негодник, аз
съм 100 процента на борда. Но изглежда нелепо, нали, че един герой, който е
изцяло непривлекателен – дори, отблъскващ – той или тя трябва да отговаря на
нещо, което читателят очаква. И дори нещо повече, изглежда нелогично да ви препоръчам да опишете герои,
които читателите с право ще намразят. И ето, аз мисля, че тук се бърка
безинтересното с неприятното.
Бил той изгнила или узряла ябълка,
един герой трябва да привлече достатъчно добре читателското внимание –
независимо дали това внимание е положително или отрицателно. И следователно –
тук е ключът. Може да направите протагониста си долнопробен мръсник или
загрижен и щедър човек, но той трябва да бъде строител на собствения си
конфликт, за да спечели интереса на читателя. Един герой – добър или лош –
трябва да бъде активен участник в собствената си история. И ако искате герой с
машина, която изгражда конфликт, би трябвало да го направите долнопробен
мръсник.
Понякога ни е трудно да се свържем с
някои герои, защото те не правят много, за да ни ангажират. Един герой, който
позволява на света да влияе върху него и не повлиява сам на промяната в
неговата ситуация, би могъл да бъде неприятен или чудесен, но и в двата случая
е безинтересен. Твърде пасивен е, за да предизвика безпокойство. Не може да ви
е грижа за този герой и като резултат не може да ви е грижа за историята му. Ще
оставите книгата настрани и ще кажете на приятелите си, също читатели, че
героят е неприятен. Но по-прецизната нагласа може да бъде, че героят не е
интересен или завладяващ – дори едно добро момиче трябва да предизвика
загриженост у читателя, за да завърши историята.
Но обратното – герой, който поставя себе
си в услуга на конфликта и последствията под страх от действията си – е със
сигурност неприятен, да, но също така магнетичен. Искате да го наблюдавате как
препуска през живота. Той ви отблъсква по същия начин, по който един пътен
инцидент е едновременно обезпокояващ, но не можем да стоим настрани от него. Този
герой е като влакова катастрофа и има нещо славно в това да го наблюдаваш. Всеки
път, когато прави нещо нездравословно, престъпно или просто супер грубо, той
създава конфликт. Предвиждането и създаването на това последствие е дълбоко удовлетворяващо
за читателите и по природа, неприятните герои създават тези конфликти почти
постоянно. По думите на Оскар Уайлд, „Напрежението
е ужасно, надявам се да продължи.“
Една от най-важните стъпки при
писането на книга е създаването на герои, които въвличат читателите в
историята. Нужни са умения, за да съживите героите на страниците. Създаването им
съдържа у себе си най-добрите инструкции за това как се пише роман.
Помислете за това: имате идея за
роман. Работили сте по нея известно време, но нещо не пасва. Протагонистът ви е
жена, на която не й върви. Сега тя е с вързани ръце и се нуждае от помощ. Тя е
загубила всичко: приятеля си, къщата си, работата си. Дори котката й е изчезнала.Човече,
каква бъркотия!
В сценарий А, вашият протагонист
моли родителите си за пари, но те не могат да й ги дадат. И така, вместо това,
те й разрешат да остане в дома им, докато си стъпи на краката. Може би, тя не
харесва идеята да живее с майка си. Може би, тя никога няма да си намери
работа. Може би живее толкова дълго в мазето, че родителите й заминават и й
казват да наглежда къщата. Всички са щастливи и вашата героиня все още е мило
момиче, нали? А-ха, но честно казано, доста скучно.
В сценарий Б, никой не може (или
няма) да й помогне. Протагонистът живее в колата си и няма никой, който да й
протегне ръка. Защо не? – питате се вие. Добър въпрос. Ако е добър човек и
обстоятелствата са наистина извън контрола й, тогава със сигурност, някой може
да подаде ръка на милата дама. Но нека си представим, че не е добър човек. Може
би, тя рита кученца по време на обедната си почивка. Укрива данъци. Отвлича деца
за откуп. Убива шефа си като отмъщение и затваря колегата си (добър човек,
разбира се). Какво ще кажете, например, да открием, че са отнели къщата й и приятеля
й, а дори и котката й си е отишла, защото тя е манипулативен социопат, който е
завързала човек за леглото и после е изгорила мястото, за да не може този човек
да я напусне? Това е много по-интересно от момиче, което се нуждае от дивана в
дома на мама, докато дойде следващото интервю.
Героинята от сценарий А може да бъде
най-сладката, най-милата жена на света, която е била създавана на хартия. Всъщност,
бих е обзаложил, че е такава. Бедното момиче просто е имало лоша седмица. Но протагонистът
от сценарий Б е скандална, дори можем да я намразим (и със сигурност, тъй като
е убийца), но ще продължим да мислим за нея, след като върнем книгата в
библиотеката. И двата сценария ми хрумнаха, докато пишех това. Ако наподобяват
вече създадена творба, моля за извинение. Ако не, използвайте тези идеи за
по-нататъшна употреба.
Нека разгледаме няколко литературни
героя, които като цяло се считат за неприятни.
Раби Ангсторм, протагонистът от „Заеко,
бягай“ на Джон Ъпдайк и продължението му, е (леко) по-малко садистичен герой,
който успява да съсипе живота на всяка жена, която среща. Той е безцелен,
неприятен, ревнив, изневерява и ние го виждаме как притичва през живота си, за
да избегне падащите стени, а историята става все по-интересна и по-интересна.
Хъмбърт от „Лолита“ е чудовище
според което и да е определение, „мерзък, долен, криминално проявен измамник“,
според съпругата му (и майката на Долорес) и „жесток нещастник“, според собствените
думи на Набоков. Читателят разбира, че той е и човечен, и нечовечен, защото
избира да се отдаде на първичните си инстинкти, да понесе последствията от
това, както и антипатиите на читателя.
Завладяващият неприятен герой
съществува във всяка книга, филм, телевизионна новела. Добавете Джоффри
Ланнистър („Игра на тронове“), Жавер („Клетниците“), Паркър („Оранжевото е
новото черно“)... няма край на този списък.
Но във всеки случай, неприятният
герой, който печели вниманието ни, генерира проблеми, които изискват
разрешаването им – проблеми, които придвижват сюжета напред по логичен,
органичен начин. Неприятният герой е машината, която изгражда сюжета и
окуражава читателя да продължи да чете.
Няма коментари:
Публикуване на коментар