неделя, 28 юни 2015 г.

Да планираме или да не планираме – не там е въпросът

част от 
(снимка - мрежата)

от BOOKBABY, „Съвети за самопубликуване“
Нина Амир, автор на „How to Blog a Book“ и „The Author Training Manual“

Как да „скицираме“ книгата си

Съществува все по-разгарящ се дебат в писателския свят за това дали да планираме книгата си преди да напишем първата дума. „Картографите“ или „планиращите казват: „Планирай, за да бъде по-ефективно!“ От друга страна, „пантсърите“ (тези, които са против планирането – англ. жаргон, б.пр.)  казват: „Пиши това, което ти идва отвътре. По-креативно е.“

Аз бях „панстър“. Понякога, когато пишеш книга директно от това, което ти хрумва в момента или когато имаш вдъхновение, е разбиващо и има смисъл, а историята се завърта перфектно. Все пак, ето какво открих: „По-често, използвайки този метод, имаме нужда от много работа, за да завършим и да редактираме историята.“

Ето защо, аз се принудих да стана „планиращ“. Причината е проста – пиша книгите си много по-бързо и по-ефикасно.

Стъпка 1: Бизнес план

Досегашният ми опит в публикуването ми помогна да осъзная ползите от планирането на една книга. Когато работите по нехудожествена книга, трябва да имате съдържание (нарича се „Списък на главите“) и синопсис глава по глава. Това означава, че трябва да направите кратко резюме на всяка глава. (дори и да пишете художествена литература, този синопсис ще Ви бъде необходим).

И така, правите това, след като сте планирали сериозно. Обикновено, вече сте запознати с пазара и конкуренцията и сте помислили за ползите от книгата, а вероятно сте написали стъпка по стъпка резюмето на книгата. И така, докато напишете резюметата на главите, вие вече сте ошлайфали темата или историята и наистина знаете за какво е книгата Ви.

След като бях написал предложения за няколко книжни проекта, аз осъзнах нещо. Накрая, аз бях толкова подготвена и готова  да напиша онази книга. Процесът на планиране не само ми помогна да пресъздам забележителна идея, но също така ми подсигури страхотен пътеводител за писане: тези резюмета на главите.

Осъзнавам, че индоезичните автори не пишат предложения за книги. Те би трябвало обаче да си направят бизнес план за всяка една книга. Най-добрият шаблон за това е планирането, защото той е точно това, което е – бизнес план, използван от издателите, за да определят приложимостта на книжния проект. И така, предлагам първата стъпка в планирането на която и да било книга да води след себе си създаването на бизнес план. Минете през всички стъпки, които ще Ви подсигурят нужната информация, за да завършите всеки раздел, докато не се почувствате готови за създаването на съдържанието и индивидуалните резюмета на всяка една глава. А и белетристите би трябвало да напишат синопсис глава по глава по същия начин.

Стъпка 2: На парче

Когато пишех или дори блогърствах, аз се заех с този процес, предвиждайки следващата стъпка. Аз накъсах резюмето на всяка глава, първо на основните подзаглавия или предметни области. Ако не блогърствате една книга, помислете по този начин: За нехудожествена литература, можете да вземете всяко едно от изреченията си, допускайки, че всяко от тях принадлежи на различна тема от тази, която сте планирали да покриете и го превърнете в подзаглавие или ги отделете с тирета. Сега главата е накъсана на теми, които трябва да се покрият. Бихте могли, предполагам, да направите скица по това, въпреки че не съм фен на скицирането. За художествена литература, вземете синопсиса и го накъсайте на сцени, събития, диалози и т.н.

Сега, понеже аз планирах да блогъствам книгата си, стигнах дори по-далеч. Започнах да мисля за „парчета“ от по 300-500 думи, нужни за бога. Под всяко подзглавие, създадох под-подзаглавие, всяко едно от които, превърнах в блогърска публикация. Ако мислите в рамките на съдържанието, бихте могли да имате заглавие на всяка глава, а под нея вероятно 20-25 различни подзаглавия. В моя случай, понеже блогърствах книгата, имаше заглавия на блог-публикациите.

Как да блогвате книга
(Да направим писането бързо и лесно)

Аз блогърствах „How to Blog a Book“ пет месеца. Ето какво открих за самия процес на писане: Беше бърз и лесен!

Цялото това планиране ми остави малко време да мисля за приоритетите на писането. Всичко, което трябваше да правя всеки ден, беше да седна и да нащракам дневната си публикация или част от ръкописа. Аз никога не се налагаше да барабаня с пръсти по бюрото или да си чешам главата и да се чудя за какво би трябвало да пиша. Трябваше просто да отворя “Word-document” и да прегледам всички онези предварителни блог-заглавия, за да разбера какво трябва да напиша точно в този момент. (В някои случаи дори пишех няколко бележки под линия, за да си напомня за какво беше публикацията, с което много улеснявах самата себе си).

Сега искам да окуража всичките си клиенти да планират колкото е възможно повече, преди да напишат дори една дума. Бизнес планът е задължителен, за да подпомогне създаването на продаваема книжна идея, но освен това, се сдобивате и с великолепен наръчник за писане. Този наръчник ви уверява, че всъщност можете да създадете ръкописа лесно и бързо.


Няма коментари:

Публикуване на коментар