неделя, 6 септември 2015 г.

Девет практични трика за написване на първи роман

от " writersdigest"

Това е пост от гостenката ни Иън Елисън. Елисън е най-добре продаваният автор на дебютен роман - "A Small Indiscretion" (Random House 2015) , - който беше изборът и на Опра, и на книжния клуб " San Francisco Chronicle". Есетата и разказите на Иън са били публикувани в много престижни издания и тя получи наградата "О'Хенри" за своя първи публикуван на хартия разказ. Тя е израснала в Лос Анджелис и живее в Сан Франциско със съпруга си и четирите им деца от 20 години.

Дали пишете първия си роман или се стремите да завършите втория (или някой друг), понякога е нужно да се съсредоточите и да измислите как да постигнете целта си. Използвайте тези девет трика, които ще Ви помогнат да минете от първото изречение по целия път на завършване на романа.

1. Отидете в края на историята
Една от най-големите грешки, която направих, докато пишех първия си роман, беше да прекарам твърде много време в ошлайфането на езика, преди да разбера строежа на историята. Не знаех дали думите и изреченията, с които отправях посланието си, подкрепяха историята, защото нямах представа как ще завърши. Накрая направих огромен плакат, на който пишеше: "СТИГНИ ДО КРАЯ НА ИСТОРИЯТА" и го закачих на стената зад компютъра. Този простичък трик ми помогна да избутам до края.


2. Оставете ръкописа настрана за малко и опитайте да напишете нещо друго

След пет години и половина, прекарани в упорита работа върху романа си, аз го оставих настрана за 18 месеца, за да напиша 600 страници материал за втори роман. Мислех си, че първият ми роман е мъртъв. Тогава, един ден отворих файла и започнах да го чета от началото. Това, което открих, беше, че времето на дистанциране от него ми позволи да преживея ръкописа като читател, а не - като писател. Не само открих, че ми харесва това, което бях написала, видях къде са пропуските и как бих могла да го завърша. Десет месеца след преоткриването му, той беше продаден за една нощ на " Random House"

3. Настройте си таймера за 45 минути и си починете 15

Това е трик, който изплува по време на творческо проучване и първият, който чух от друг писател - Елън Съсмън. Когато седнете да пишете, нагласете таймера за 45 минути. Принудете себе си да запишете думите незабавно и не спирайте, докато таймерът не изключи, дори ако през това време пишете за времето. После пренастройте таймера за 15 минути почивка. По време на почивката, не проверявайте имейли - направете нещо безсмислено като да измиете чиниите или няколко подскока "Джъмпинг Джак" ("Звезда") или няколко цигански колелета. Този трик Ви освобождава от подсъзнателния стремеж да напишете нещо по-голямо в ръкописа. Ще разберете, че когато седнете да пишете отново за следващата си 45-минутна сесия, ще сте постигнали голям напредък, без дори да сте се стремили към това.

4. Поставяйте си само писателски цели, които са под Ваш контрол

Някои автори си поставят за цел да напишат определен брой думи на ден. За мен е по-простичко - да си дам определено време за писане. Ако децата ми ме прекъснат, винаги мога да наваксам с часовете през нощта, когато те спят. Поставям си за цел 3 часа писане (45 мин. писане, 15 мин. почивка) на ден, пет дни в седмицата. Така постигам целта си.

5. Дръжте стихотворение, което пишете, на десктопа си

Да се гмурнете в романа си сутринта може да бъде обезкуражаващо. Един трик, който научих е да държа стихотворение, което пиша, на десктопа си. Дори не съм опитвала да публикувам поезията си, така че няма натиск да я напиша добре. Свободна съм да експериментирам и упражнението отпуска мисълта ми и ме кара да работя на нивото на словото. Обикновено, след пет минути работа върху стихотворението, аз съм готова да скоча на по-големия проект.

6. Организирайте си оттегляне от писането във Ваш собствен стил

Успях да завърша романа си само защото майка ми се зае с домакинството около четирите деца (и едно куче) и тя и съпругът ми ме изпратиха в планината за десет дни да пиша. Аз се покрих в хижа под наем и принудих сама себе си да седя на стола цял ден и да се ангажирам с работата. Тази седмица ми помогна да реша големите проблеми в ръкописа, които изискваха по-задълбочена мисъл, която е трудна за намиране у дома.

7. Четете други романи, не - разкази

Писателите-новаци често биват окуражавани да четат и пишат разкази. Това има смисъл, защото трябва да започнете от малкото и да овладеете изкуството на писането. Но формата на разказа има специфична крива, която влиза в главата Ви и може да се опита да се намеси, когато се опитвате да напишете нещо по-дълго. Когато говорим за роман, Вие трябва да се преборите с импулса да опаковате нещата; трябва да позволите на себе си да продължите напред, без ясна посока за дълъг период от време. Да се ограничите с четенето на други романи, когато сте в глъбините на работата си върху романа, придава нужната форма на разказвача в главата Ви.

8. Напишете 1,200 страници, за да получите 300

В брилянтен блог-пост, Джошуа Мор привежда доводи за това, че може да Ви бъдат нужни 1200 страници писане, за да получите завършен роман от 300 страници. Това беше самата истина за първата ми книга и подозирам, че ще важи и за втората. "Вие наистина пишете два романа" - казва Джош - "единият, който се появява накрая и другият, който криволичи из лабиринт от 1200 страници. Тази, по-голямата, творба е "цялостен, често усърден, често неразгадаем звяр, който е най-добре да не показвате на никого друг, дори на съпруга/-та си и/или любимите си, които могат да кажат, че той е "поетичен", но всъщност да Ви излъжат." Работата върху 1200 страници не е загуба на време; това е съществената част от процеса.

9. Намерете си трима доверени читатели, не само един

Когато ръкописът ми беше готов, аз го изпратих на осем агента. В рамките на една седмица, петима ми бяха направили предложения. Говорих по телефона надълго и нашироко с всеки от тях и си нахвърлях записки с предложенията им за подобрения. Първо ги прочетох безпристрастно, а когато прегледах тези бележки по-късно, беше като да погледна диаграмата на Вен (нагледно представяне на крайни множества - б.пр.), в която никой от кръговете не представлява интерес за мен. От другата страна, да разчитам само на една критика, можеше да ме изпрати в погрешната посока.
И така, когато сте готови, намерете трима доверени читатели, които ще рецензират черновата Ви едновременно. Не четете критиките им, докато не получите и трите. По този начин, няма да се намачкате, ако един човек не е отговорил по начина, по който сте очаквали и ще можете да се спрете на и да подберете предложения, които резонират най-много на Вас самите. Това е Вашият роман, все пак. Приносът е абсолютно критичен, но накрая Вие ще трябва да пресеете и да се доверите на собствения си глас.



Няма коментари:

Публикуване на коментар