част от
от Джуди Чилкоут
За Джуди: Джуди Чилкоут отвори своята литературна агенция през 1990 г., след 5 години работа в Лондон за голяма американска компания. Фокусът е много комерсиален, което е и причината за приливи и отливи в работата й. Понастоящем тя се интересува от популярна психология, носталгични мемоари, историческа и женска литература (без чиклит) и криминална литература.
Съществува невероятен мит, че ние, агентите и
редакторите, прекарваме дните си, като седим тихичко в стаите си, четем безброй
томове от заявки, предложения и ръкописи, които получаваме ежедневно. В тази
приказка, телефонът никога не звъни, сметките никога не се нуждаят от плащане и
умишлено държим авторите в очакване. Да не правим нищо, а само да четем чудесни
творби по цял ден. Чудесно!
Всъщност, почти никога не четем заявки през работно
време. Четем ги у дома, вечер, във влака или през почивните дни. Времето ни е
ограничено, а времето е пари, така че не можем да си позволим да прочитаме
всяка дума от всеки кандидат. Четем в откраднатите мигове, така че лесно можем
да се загубим в дълги и криволичещи дисертации.
И така, кандидат-авторът трябва да направи впечатление
или да грабне вниманието ми с първата си буква. Някои основни правила:
1.
Разпечатайте всичко и използвайте висококачествен принтер.
2. .
Винаги използвайте хартия А4. Номерирайте всяка страница и не я подвързвайте и
не пишете и от двете й страни. Винаги оставяйте интервал 1.5 между редовете на
ръкописа.
3. Внимателно направете коректури
на ръкописа си. Случайни грешчици са неизбежни, но твърде много пропуснати
букви и грешна граматика може да направи така, че да изглежда непрофесионално.
4. Винаги включете самоадресиран
плик с марка, ако искате да Ви върнат ръкописа. Няма агент, който да може да си
позволи пощенските разходи за връщане на ръкописа. Не изпращайте чекове и
пощенски ваучери.
5.
Точността винаги носи позитиви. Не ми давайте сериозна причина да отхвърля
ръкописа, защото е трудночетим. Прегледайте заявката си с мисълта, че тя е вид
реклама за Вас и материала Ви. Тази заявка трябва да казва лаконично за какво е
книгата Ви, препоръките, които имате, към кой пазар се целите и коя е крайната
Ви спирка. Ако пък литературата, която предлагате е нехудожествена, уточнете с
какво сте различни от останалите на пазара.
Не ми казвайте, че ръкописът Ви е подходящ за всички
и, че е „гарантиран бестселър”. Или, че всичките Ви приятели и членове на
семейството Ви са го чели и мислят, че трябва да бъде публикуван. Това крещи:
„Новак! Новак!”
Бъдете кратки, бъдете ясни, бъдете ентусиазирани и
бъдете изкусителни. Накарайте ме да поискам да прочета и да поискам да разбера
повече.
Няма коментари:
Публикуване на коментар