Издателство „Светулка
44 АТЕНЕЙ“
Година –
2014
Вече Ви
разказах за „Къщата сутрин“ на страницата „Ревюта – 2014“ (където е поместено и това ревю). „Свестен човек, ти казвам...“ е нейното продължение. Бил е замислен и
трети роман, но за наше, на читателите, съжаление, Петя Караколева не е успяла
да го довърши. Съжалявам, защото с този роман, още веднъж получавам
потвърждение, че Петя е липсващата българска следа в магическия реализъм, с
чиито средства е боравила с лекота, без излишна поза, така типична за някои „съвременни
български автори,“ както се квалифицират част от пишещите понастоящем. За още
по-голямо съжаление, хората, които сме запознати с поне част от творчеството й
сме сравнително малко. Остава надеждата, че авторитети ще обърнат нужното
внимание на труда на сестрата, Тамара Караколева, която е събрала и прави
всичко възможно за издаването на всички ръкописи на Петя. Петя, която има какво
да ни разкаже, стига да поискаме да го прочетем. И докато четем, да чуем гласа
й, обхванал диапазона на чистото българско слово в достъпен вид.
„Свестен
човек, ти казвам...“ ни среща с вече познатите ни герои от „Къщата сутрин“. И тук
разказвачите – Тим и Милето – си сменят местата съвсем плавно и не можем да
бъдем стъписани от някакви резки паузи и обрати. Защото романите на Петя
Караколева са реално отражение на живота такъв, какъвто е, с всичките трепети
на любовта, на израстването, на откритията и загубите. Обрати, чиито криви имат
нужда от хроникьор – роля, отредена на Милето още в ранното й детство.
Българските донкихотовци
Тим и Амуджата продължават да се борят, ако не с вятърни мелници, то с
вампирите, които обсебват различни хора и добиват различни форми спрямо
гостоприемника си. В тази борба, те водят плавно обърканата, но и вечно търсеща
разказвачка Милето. Тя отново ще попадне в един отрязък от времето, което повтаря
една и съща случка всеки ден. Този път, не в личния й дом, а в един затвор, към
който я водят хора от обкръжението й, без дори да го подозират. И кому са нужни
тези повторения? Отговорът идва от Петя така:
„... където
всичко се повтаряше, но в повторението непременно се добавяше нещо ново.“
Не са нови
нито „Директорията“ (лелите на Милето и сестрите й), нито родителите, нито
приятелите на познатите ни герои. И все пак, и в този роман има нещо ново. Нещо
повече от това да научим, че Тони, малката Тонка, е починала. И тъкмо там, в
смъртта, Петя Караколева намира препратки към вечността с една асоциация на
имена, на повиквания и нужди.
Новият подход
в романа е вмъкването на реплики на героите в скоби, като своеобразен
пътеводител из спомените – не подредени хронологично, както се очаква от един
бъдещ хроникьор, а се движат по спирала, която с постепенните си възходи и
падове е толкова съвършена, че не можем да си представим да получим от сладкодумната
разказвачка суховато проследяване на събитията по реда им на случване.
„Свестен човек,
ти казвам...“ предлага и много силна метафора на човешките познания и
въображение като ... „пространство“. Пространство, което е и своеобразна връзка
между обяснимото и необяснимото, но не като евтин трик за предизвикване на
страха, а като затъмнена част от пространството, която чака да бъде осветена. Пространството
– и на читателя, и на писателя.
В романа има
и достатъчно много други изразни средства – наситени със смисъл несрещани до
момента метафори (как Ви се струва с обличането на дадена дреха, да поемете
върху себе си уменията на предишния й собственик), сравнения, етимологични
фигури. Изкушавам се да повдигна още малко завесата, но такива „спойлери“,
както е модерно да се наричат сега, биха наистина развалили (spoil – от англ., и развалям, и глезя) и без това разглезения
читател-консуматор.
Така се
случи, че втора книга подред (на прочит) ми предлага и своеобразен наръчник на
писане, но този път ще се въздържа да систематизирам научените уроци и няма да
Ви лиша от това удоволствие да ги откриете сами. А и защото:
„В
поклонничеството пред книгата, основното е тишината.“
Няма коментари:
Публикуване на коментар