Издателство
– „Буквите“
Година –
2014
част от
Трудно се
пише за приятел. А Ина е приятел, на когото държа, та дори и да нямаме много
време една за друга напоследък. Ето защо, с удоволствие приех предложението да
прочета новия й сборник разкази преди премиерата му и да споделя своите
впечатления. Запозната с творчеството й до момента, с приятна изненада
установявам напредъка в начина й написане, пълно овладяване на изразните
средства и най-приятната изненада – запазила е човещината в отношенията между героите
си непроменени. Те не са идеализирани, нито са издигнати на пиедестал, но
любовта, приятелството, предаността (дори и към спомените) са спасителните
пояси, с които животът продължава.
В сборника
са включени няколко от наградените разкази на Ина, а и самата книга е награда –
първо място в раздел „Проза“ за 2013 г. на ежегодния конкурс „По стъпките на
лятото“. Можех и да пропусна тези факти, но мисля, че те са най-малкото, което
талантът, върху който Ина работи ежеминутно и нейното дисциплинирано отношение
към думите заслужават.
Споменах
изразните средства и ми се иска да направя кратък обзор на най-впечатляващите.
Преди
всичко, това е антропоморфията – персонифициране дори на природните стихии и
някои свръхестествени създания (вещици и ангели). Капризно, а според някои и
архаично изразно средство. Ето защо, намирам за висше майсторство възможността
за боравене с него – слънцето умива очите си в близкия поток, мракът се люлее,
влюбеното дърво плаче със сълзи-листа.
Метафорите –
самите петунии, за които Ина споделя в послеслова, че са метафора на човешката
душа; на танца, на еньовския букет.
Не са
пропуснати и етимологичните фигури („стройни моми, за които идвали стройници“).
Ономатопеите
– Ина озвучава своя свят, за да му придаде плътност на звуково-графичния
принцип.
Характерен
за Ина подход е и писането от мъжка гледна точка. Тук проличават и
психологическите й умения, защото нито за секунда няма да се усъмните в това,
че чувате разказа на мъж. Постига се трудно и както знаете, не спестявам
критиките си, ако това не е постигнато.
Разказите в
„Къщата с петуниите“ са разделени в четири раздела, „рамкирани“ от два много
силни разказа – „Старицата, която вечеряше с Господ“ и титулният „Къщата с
петуниите“, в които е квинтесенцията на авторовото послание за повече обич,
разбиране и неприбързване в отсъждането, където „малкото е много“ – и по
отношение на изразни средства, и по отношение на съдържание. Без значение от
това каква е нечия ценностна система и колко пошъл и циничен може да бъде
човек, тези разкази няма да оставят който и да е читател безразличен, без да
провокира у него хиляди въпроси с готови, но не и поднесени наготово отговори
за майчината любов, красивото и грозното, тайнството на невъзможностите и
цената, която се плаща за тях.
„Приказно“ е раздел, събрал разкази, в
които отдавна забравени легенди, запазили същността си за митични съкровища,
магии за любов, тъмни и светли сили, подчинени на любовта, получават нов,
съвременен облик, без да се нарушава целостта на мъдростта им.
„Четвърт милувка“ е разделът на
наследството – било като предавана между поколенията собственост, било като
незабравим танц, танцуван само за един човек, тишината, в която се споделят
най-съкровените тайни и уроците по любов от морския бриз и светлата пътека на
Луната, която разбулва милиони съдби.
„Ангели“ е разделът на притчите, в които
ангелите придобиват всевъзможни форми и на яве, и на сън, за да сбъднат и
най-причудливите желания по най-причудливите, съвсем небесни, начини. Възможно
е да има и читатели, които да си кажат, че това е възможно само във
въображението. А нима то не е материята, от която създаваме своите светове, в
които живеем така, както ние виждаме живота?
„Междупулсие“ пък събира разказите за
онези същества (не е казано, че трябва да бъдат само хора), които било останали
незабелязани, било пренебрегвани, имат своя точен момент, в който сякаш
заживяват един различен от обичайния за тях живот. Живот, в който има
незаменими хора, колкото и нехаресвани, та дори и отблъскващи да бъдат през
останалата част от съществуването си. Патриотичната нотка, милосърдието,
спомените под формата на палачинки със сладко и неизменното море от петунии, ще
провокират много чувства у читателите, които сигурна съм ще съпреживеят тези
паралелни животи на героите.
Накрая,
искам да отбележа, че книгата е подготвена много внимателно. Няма излишни
разкази, излишни думи и ненужни трикове. Ина Крейн пише изключително грамотно и
винаги е отворена за предложения от страна на редактора си – казвам го от опит.
Защото тя е автор, който иска да даде най-доброто на читателите си, които
приема за свои приятели. А тя знае как да се отнася към приятелите си – с обич,
загриженост и без излишно натрапване.
Няма коментари:
Публикуване на коментар