неделя, 23 ноември 2014 г.

Три съвета за по-добра първа редакция

Чък Самбучино, от Writers' Digest 

част от 
      
Първата редакция вероятно е най-важният фактор за създаването на роман. Един от моите любими цитати, които изразяват тази идея е от Шанън Хейл, „Пиша първата чернова и си напомням, че аз само тъпча пясък в кутия, така че по-късно да мога да построя замъци.“ Първата редакция е построяването на тези пясъчни замъци. Има безброй съвети за успешно преписване, но аз открих трите, които поставих в началото на моя списък, за да направя романа си по-добър.

Проверка на конфликта

Когато преписвам, аз първо правя проверка на конфликта. Кърт Вонегът веднъж написал, че всеки герой в една сцена би трябвало да иска нещо, било то и глътка вода. В първата си чернова, аз обикновено ще се съсредоточа върху основната точка от сюжета – сцената. Правейки това, аз губя възможности да добавям напрежение, голямо или малко, в дадена глава. При преписването, аз се питам: какво иска всеки един от героите в тази сцена и какви пречки стоят на пътя им.

Аз имам равенство, написано на компютъра ми, което се чете така: „Колкото по-голямо е желанието + колкото по-голяма е пречката = толкова по-голям е конфликтът. Конфликт = Напрежение“

Напрежението е състояние на ментална несигурност. Читателите имат нужда да разрешат тази несигурност и постепенно ще напредват към намирането на решение. Добавянето на повече напрежение и конфликт създава желание да се четат страница след страница. Рядко моята първа чернова се възползва от всички възможности за напрежение и конфликт.

Преходи

Друг аспект на първата чернова, който икономисвам, е моят преход от една сцена към друга. В бързината да видя първата чернова на хартия, аз съм склонен да скачам разпокъсано от една сюжетна точка към следващата. Докато преписвам, аз си напомням, че преходните абзаци се нуждаят от нещо повече от това да преместят читателя от един момент към друг. Те трябва да бъдат красноречиви и да имат своя собствена тежест.

Да се чете роман е като да се кара каяк надолу по течението. Понякога се стрелкате по бързеите, свързани с вълнението от действието. Друг път се носите по течението, наслаждавайки се на красотата на хълмовете и дивата природа. Темпото на един роман е балансът между тези две състезаващи се сили (между сюжета и сцената). Когато редактирам, аз се питам дали искам този абзац да се носи по повърхността или да се гмурка в бързеите? Ако се нося по течението, аз отделям време върху това, може би се плъзгам по допирателната, която задълбочава героя или обогатява сцената. Ако се отправя към бързеите, аз се съсредоточавам върху това, което трябва да се случи в един по-кратък преход.

Това е възможност да демонстрирате писателските си умения. Преходът не трябва да бъде дълъг, но трябва да бъде свеж. Вземете за пример първия ред от четвърта глава на „Стъкленият похлупак“ от Силвия Плат. Тя пише „В седем на следващата сутрин телефонът иззвъня. Аз бавно изплувах от дъното на черен сън.“ Прост преход, написан красиво. В първата чернова тя може да е написала „телефонът ме събуди в седем сутринта.“ Малката добавка на „Аз изплувах от дъното на черен сън“ го превръща от стандартен преход в нещо приятно за четене.

Редактирането на „беше“

Третото нещо, което включвам при първата си редакция е това, което наричам моето „беше“. Използвам функцията за намиране на думи за да установя всяко едно „беше“, което съм използвал. В първата си чернова съм мързелив и описвам нещата като използвам „беве“. „Той беше по-висок от мен.“ „Тя беше на верандата, очаквайки го.“ На всичкото отгоре, може да има и страдателен залог, а всички те нарушават правилото „Показвай, а не разказвай!“ Но в бързината на първата чернова, аз ще напиша „беше“ и ще продължа.

При преписването, аз посещавам отново всяко място, където съм използвал думата „беше“ и се питам има ли по-добър начин да напиша изречението. Би могло да бъде просто – вместо „той беше по-висок от мен“ да се замени с „той стоеше там – три инча по-висок от мен“. Или би могло да бъде по-подробно, като променя „Тя беше на верандата, очаквайки го“ да се промени в „Тя крачеше напред-назад по същите дъски на верандата, по които майка й бе вървяла тридесет години по-рано, очаквайки един мъж да се върне от войната.“ Мога да стигна дори по-далеч и да напиша допирателна за майката, което дава на читателя възможност да надникне в характера на дъщерята. Но, понякога, има „беше“, което си е точно на мястото и пасва идеално, без да има нужда от промяна. Поне докато преглеждам всички тези „беше“, аз се съсредоточавам върху проучването на избора си.


Има толкова много неща за обмисляне при първа редакция и всеки писател би трябвало да има свой собствен подход, но тези три съвета винаги са ми помагали при моето писане. 

Няма коментари:

Публикуване на коментар