Издателство – “Gaiana book&art studio”
Година – 2014
част от
Явор Цанев. Едва ли има почитател на
българските фантастика, фентъзи и хорър,
който да не познава името на собственика на гореспоменатото издателство – поне го
свързва със списание „Дракус“. Доколкото ми е известно, то е единственото
хартиено издание, посветено на тези жанрове. Списание, което определено
харесвам, но вярвам, няма да бъда обявена в пристрастност. Ако проследите
страницата „Ревюта – 2014 г.“ (книгите, които прочетох само през настоящата
година), сигурно ще се убедите, че имам интерес към разнообразни жанрове и различни
автори, които ми допадат. Нещо повече, когато харесам даден автор, аз се
аргументирам защо, както и
когато отказвам да продължа прочита си след задължителните 50 страници.
Аргументацията за „пристрастията“ ми към творчеството на Явор Цанев е отразена
в ревютата за „Странноприемницата“ и „Вино за мъртвите“. Сега ще го направя и за „Слънчогледите“.
И ще разберете защо, а аз ще се опитам да устоя на желанието да разгледам всеки
разказ по отделно, защото рискувам да Ви разваля удоволствието от четенето,
като издам прекалено много (както е модерно да се казва, „да вкарам спойлери“).
Разказите в този сборник изследват
една много търсена и рядко достигаща аргументирано присъствие, със задълбочени
проучвания тема - любимата тема на Лъвкрафт за „първичния, космически страх“,
страха от непознатото. Наистина е много опасно млад автор да тръгне по утъпкани
от доказали се майстори на жанра пътеки, но Явор Цанев не е от тези творци,
които се боят от провал, защото преди да пристъпи към която и да е тема,
развихрила въображението му, той вече има достатъчно познания, за да го
направи. Това е и причината най-големите кошмари, бълнувания или накратко –
страхове, да изваят толкова реалистични картини, които да провокират читателя
да тръгне по тези пътеки и буквално да се срещне с героите от разказите.
Кинематографският подход, при който
полезрението обхваща една доста обширна част от общия пейзаж и постепенно се
стеснява толкова много, че от човека остава само собствената му психика, е
характерен за двадесетте разказа в „Слънчогледите“. Писателят рядко се спира на
подробности, които биха отдалечили и „размазали“ фокуса с излишно
философстване. Той проследява промените, които външни или вътрешни фактори
провокират неподозирани сили у героя му. Дали ще го постави в изолация или ще
го хвърли направо в лапите на непознатото, той внимателно пресъздава промените,
които настъпват у героите му и оставя на читателя да довърши случващото се,
което първоначално може и да бъде (привидно) докарано до самия му край. А кой
може да каже какво е начало и какво е край?
Това не означава, че Явор Цанев
пренебрегва обстановката. Напротив, придавайки й нереалистичен в повечето случаи,
но съвсем достоверен вид, той използва този фон за по-пълно разгръщане на
своите герои, които независимо дали се развиват до неподозирани от тях самите
граници или деградират до последен стадий, разкриват и най-скритите ъгълчета от
така и непроучения до край човешки мозък.
Можете да си помислите – е и, какво
от това? Всеки има своите страхове. Защо да се занимавам и с чуждите? Сигурно е
така, но наистина е въпрос на смелост човек не само да ги признае (свои или чужди),
но и да им позволи да го отведе до там, от където дори и да се измъкне невредим
физически, никога няма да бъде същият.
Иска ми се да кажа и няколко думи за
композицията на разказите, но като че ли в предговора си Явор Цанев предлага
най-успешната метафора. На пръв поглед те са като семките от слънчогледова пита
– аз бих допълнила, съвършени в подредбата си. От друга страна, обаче, от която
и семка да започнете да отделяте люспите и да сдъвчете ядката (самата есенция
на разказа), няма да си развалите удоволствието. Всъщност, нали не сте
забравили, че един от първичните страхове е този от изяждането? Явор Цанев ще
Ви го напомни по неподозиран начин, а от Вас зависи дали ще изядете или ще
бъдете изяден.
Няма коментари:
Публикуване на коментар